Ska du komma billigt undan så använder du murcement. Optirocs varumärke är Gullex och det har blivit synonymt med murcement, men jag brukar köpa den variant som dom har på Byggmax. Kostar 59 spänn säcken. Blanda 1:5 (volymdelar) för att få ett B-bruk, eller 1:7 om du hellre vill köra med C.

Alternativet är att använda ett KC-bruk. Det blir lite smidigare att jobba med eftersom det är mer finmalet material i det. Risken att pusten trillar ned under arbetet blir lite mindre. Jag brukar köpa färdigblandad kalkcement. Den kan man dock bara blanda till hållfasthetsklass C eller D, så vill man ha B-kvalitet så får man blanda i lite mer cement (en den vanlig portlandcement till tre delar kalkcement). Bindemedlet blandas sedan med sand 1:4.
Man kan även blanda alltihopa själv genom att köpa murkalk, men den är inte hydralisk (härdar inte av vatten utan av koldioxid) så då tar det längre tid att uppnå full hållfasthet. Kanske inte så viktigt när man putsar, men kommer det lite regn kan det bli problem.

Handlar det om sockelputs ska du använda ett A-bruk. Då blandar du vanlig portlandcement och sand i volymförhållandet 1:4.

Vilken variant du än väljer så är kvaliteten på sanden mycket viktig. Det du ska beställa heter "mur- och putsgrus", 0-3 eller möjligtvis 0-4. Kostar kring 200 kr/m3 inkl moms. Sedan tillkommer givetvis frakt.
 
Finns det något enkelt sätt att kolla kvalitén på sanden.

Gissar att den ska vara "strid" och inte "bakbar" ?

Bor nämligen ganska nära ett sandtag med "strid sand" :)
Har dock hittat ett ställe med bakbar sand också :)
 
Om ni använder sand från ett sandtag se till att det inte finns mull, löv, barr eller andra organiska ämnen då dessa försämrar brukets härdning. Av egen erfarenhet har t o m kattkiss gjort att putsbruket blev sämre. :)

I Byggtjänst bok "Bygga grund" stod det att för LECA behövs ingen förvattning, samt att B-bruk bör användas då det är grovporigt. Slamma först med tunnt bruk och lägg sedan på styvare bruk efter att grundputsen stelnat något.

 
Vad är det för skillnad i pris?
 
Mellis skrev:
Om ni använder sand från ett sandtag se till att det inte finns mull, löv, barr eller andra organiska ämnen då dessa försämrar brukets härdning. Av egen erfarenhet har t o m kattkiss gjort att putsbruket blev sämre. :)

I Byggtjänst bok "Bygga grund" stod det att för LECA behövs ingen förvattning, samt att B-bruk bör användas då det är grovporigt. Slamma först med tunnt bruk och lägg sedan på styvare bruk efter att grundputsen stelnat något.
Hur slammar man en LECA -vägg ?
 
Ubbe skrev:
Finns det något enkelt sätt att kolla kvalitén på sanden.

Gissar att den ska vara "strid" och inte "bakbar" ?
Tvärtom. När man blandar puts, murbruk eller betong vill man ha en bra blandning av fint och grovt material så att det finare materialet fyller upp hårummen i det grövre. Det ska bara vara ett tunt lager cement som limmar ihop ballasten. Cementslammet har dålig hållfasthet, så har man fel sorts grus blir hållfastheten lidande. Riktigt mur- och putsgrus är perfekt som sandlådesand, vilket väl säger det mesta om hur det ska vara. När man skyfflar ur en hög med normalfuktigt mur- och putsgrus ska man nästan kunna skapa en lodrät vägg.
 
sollentuna skrev:
Vad är det för skillnad i pris?
Murcement 25 kg cirka 60 kr på byggmax. Blandas 1:5 för B-bruk. Kalkcement cirka 100 kr för 15 kg, blandas 1:4 för C-bruk, blir B med en aning extra cement.
 
Ubbe skrev:
Hur slammar man en LECA -vägg ?
Blanda ett fett cementbruk (1:3) i lättflytande konsistens. För på tunt med stålskånska eller kalkkvast.
 
perf skrev:
Ska du komma billigt undan så använder du murcement. Optirocs varumärke är Gullex och det har blivit synonymt med murcement, men jag brukar köpa den variant som dom har på Byggmax. Kostar 59 spänn säcken. Blanda 1:5 (volymdelar) för att få ett B-bruk, eller 1:7 om du hellre vill köra med C.

Handlar det om sockelputs ska du använda ett A-bruk. Då blandar du vanlig portlandcement och sand i volymförhållandet 1:4.
Fick rådet av en murare att köra blandningen 3 säckar KC och en säck Gullex för att få ett följsammare bruk. Samt att man alltid skall slamma leca för att slippa se skarvarna i murningen genom putsen.

Skall man alltid ha A-bruk till sockeln?
(skall reparera putsen på min)
 
TN skrev:
Fick rådet av en murare att köra blandningen 3 säckar KC och en säck Gullex för att få ett följsammare bruk. Samt att man alltid skall slamma leca för att slippa se skarvarna i murningen genom putsen.

Skall man alltid ha A-bruk till sockeln?
(skall reparera putsen på min)

3 Kc + 1 gullex lär vara precis vad som behövs för att få ett B-bruk, i alla fall om man sedan blandar med fyra delar sand.

När det gäller sockelputsen så ska du i alla fall ha A-bruk under mark för att hindra att det sugs upp fukt, och när man ändå är igång och putsar är det givetvis enklast att använda samma bruk på hela grunden. När man ska laga är det givetvis en annan sak, men det är klokt att använda samma puts som det var från början.
 
Det är OK att använda A-bruk om huset är något så när modernt.

Om det är äldre 1940 - tal skall man absolut inte använda A-bruk. Det kan skada grunden. Äldre hus har normalt murats med ett bruk med mindre mänd cement.

Fick detta svar från Optirocs tekniska support när jag putsade om grunden på vårt hus från 1940 -talet. Under marknivån fick jag svaret att den inte behövdes putsas.
 
Och jag som precis har slammat muren under mark med A-bruk på inrådan av Sverag (leverantör i Stockholm av bruket) för att Isodränskivorna ska ha ett jämnt och "tätt" underlag (enligt Mark och Dränteknik som väl gör skivorna).

Slamningen är tunn så det kanske inte är några problem?
 
Att slamma med A-bruk skall man alltid göra innan man putsar med t.ex. B-bruk. Om man använder produkter från Optiroc slammar man först med t.ex. Serpo 103 rödgrund. Slammaning blir väldigt tunt.
 
Ställer en följdfråga på samma ämne i en gammal men mycket informativ tråd.

Om jag har en mycket vind/regnutsatt fasad på skånska landsbygden - kan det finnas anledning att sätta välja en puts bestående av sand + murcement istället för sand+kalkcement? Har jag uppfattat korrekt att den blir mer svårjobbat - men håller bättre för vatten?

Väggen ser ut enligt:
- 365 ytong
- Putsnät
- finja grundingsbruk för lättbetong
- Puts.. antingen putssand 0-2 + kalkcement eller murcement. (eller den där mixen med 3säck kc +1 säck mc + sand)
- Antingen kalkad fasad eller färg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.