Utegivare är den vanligaste lösningen för att styra inomhustemperaturen i ett hus med vattenburen uppvärmning. Men i många fall kan en kombination av ute- och innegivare vara mer energieffektivt.

Du kan läsa artikeln här: Styr värmen med ute- och innegivare
 
E
Skrivet av: Mattias

Vad man inte tänkt på är man då måste bygga om hela värmesystemet med separat framledning för varje innegivare.
Med innegivare får man också väldigt många fler start/stopp på kompressorn vilket kommer att ta kål på densamma i förtid.

Om man kör med en enda innegivare så behöver man inte bygga om värmesystemet, men då slår å andra sidan all värme av när innegivaren är nöjd, vilket inte är någon höjdare om man har t.ex. källare (som ju nästan kräver hur mycket värme som helst), eller om solen lyser in i en del av huset där innegivaren sitter.
Det kan helt enkelt vara så att vissa rum påkallar mera värme medans andra är nöjda p.g.a. solinträngning.

Bäst ekomoni och komfort får man enligt min skola:
Radiatorsystem: Fullt öppna termostater i de flesta rummen, men något stypta där man vill ha det svalare. Pumpens kurva justeras in tills det blir lagom inne. Sen kommer termostaterna att sköta resten. Ingen innegivare.
Golvvärme: Rumstermostater för varje enskild slinga som styr reglercentralen. Justering in låg kurva på värmepumpen. Ingen extern innegivare.

Jag kör alt golvvärme i 200 kvm och min kostnad för de senaste 12 månaderna = 4900 kronror (räknat på elpris 1,30 kr/kWh
 
E
Skrivet av: MorganN

Man behöver inte en separat framledning per givare om systemet kan räkna ut medelvärde med flera givare, som då styr en shuntgrupp. Har man dessutom en acctank mellan pump och shuntgrupp så blir det inte fler start/stopp om man ställer in pumpen rätt.
 
E
Skrivet av: Mattias

Och om man ska se det kostnadseffektivt då, i en villa med så få felkällor som möjligt?
 
E
Skrivet av: JPS

Värmepumpsystemen från de kända tillverkarna stöder ju reglering med en inne- och en utegivare, så det blir ingen (förutom några hundralappar i engångskostnad) extra kostnad med innegivare. Det är inte så att värmen stängs av helt bara för att solen lyser in eller man eldar i kaminen. Systemet reglerar baserat på både ute- och innegivaren. Man får naturligtvis placera innegivaren på ett smart ställe för att få ett så representativt medelvärde som möjligt.
 
E
Skrivet av: Peter

Har min innegivare till IVT pumpen centralt placerad i hallen. Inget solljus och långt från kaminen, fungerar kanon.
 
E
Skrivet av: Bosse

Min frånluftsvärmepump har något som kallas Adaptiv styrning med inne- och utegivare. Den läser in sig på huset och ställer sig på den kurva som passar huset. Problemet är att min braskamin förstör automatiken. När jag eldar i den på morgon och kväll försöker systemet att ställa in sig efter det. Det blir kaos i systemet.
 
E
Skrivet av: Bosse

Har också kompletterat med en innegivare mitt i huset, dock relativt nära en kamin. Det innebär att om jag eldar mycket i kaminen drar mitt värmesystem ned temperaturen totalt sett till alla element. Inga problem i bostadshuset, men i garaget som ligger i direkt anslutning till bostadshuset och får värme från samma värmeslinga kan det ev bli för kallt. Vilket kan bli ett problem då det finns vatten där. Så har man liknande beroenden måste man vara lite observant och ibland sätta garagedörren in mot huset på glänt för att släppa in en del av värmen från bodelen till garaget.
Bara man tänker på det så är det inga problem. Jag kan för övrigt styra i vilken utsträckning värmesystemet ska "bry sig" om innegivaren, dvs jag kan till viss del kompensera för att den sitter nära en kamin. Fungerar hyfsat tycker jag. Ger mig en reell möjlighet att avlasta värmepumpen med ved när det smäller till med stark kyla.
 
E
Skrivet av: Robert

Det fick man ju lära sig i skolan för 15 år sen, och nu går det upp ett ljus för folk.Trodde alla tekniker kände till framkopplingar och kaskadregleringar och andra tekniker
 
E
Skrivet av: Fredrik

Mattias,
Har du radiatorerna helt öppna så kommer ju ingen justering ske vid t.ex solinsläpp, eldning eller ett rum med många människor. Givaren ska ju sitta på neutral plats som inte påverkas ev dessa faktorer. Eller tänker jag fel?
 
E
Skrivet av: Velmo

Jag har i dag ett trådlöst system för reglering av golv värman som funkar kanonbra, men finns det trådlösa tempgivar för att kompletera min panna med så ajg även kan styra på innempem , jag vill inte göra några fula synliga kabeldragningar.
 
E
Skrivet av: Ola

Innegivare är rena fördärvet för systemet om man har golvärme ingjutet i plattan, den ökar på svängningarna.
 
E
Skrivet av: Anders

I mitt fall är det rent utav kasst att styra på innetemperaturen. Vattenburengolvvärme i betongplatta, det tar ju typ 1-2 dygn innan ändringen i framledningen får effekt. Ett radiatorsystem reagrerar ju i och för snabbare, men golvvärme är inte så snabbt.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Håller med dig Anders, med ingjuten trög golvvärme så blir det inte effektivt att styra med innegivare. Jag har golvvärme som ligger över plattan som således inte värms öht och regleringen är kvick. Tycker som Mattias att man måste göra jobbet att skruva in varje slinga så termostaterna står helt öppna vid normal drift, detta för att få så låg framledningstemperatur som möjligt. Jag körde ett år med endast utegivare och två år med utegivare och en innegivare. Innegivaren med en faktor 3 ( varje grad som innetempen avviker från börvärdet så kompenseras framledningstempen 3 grader). Jag kan konstatera att innergivaren procentuellt gör en ganska betydande skillnad i mitt fall. 24500kWh inkl hushållsvärme på 3 år är skaplit tycker jag.
 
E
Skrivet av: Magnus G

Tveksam till innegivare, för många givare som skall styra samma sak så har man snart tappat bort sig. Bor själv i hus med golvärme nere och radiatiorer uppe. Jag har snarare försökt att strypa kurvan så mycke som möjligt, jag tycker det fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.