Får man sätta upp "träribbor", (har glömt bort vad konstruktionen kallas), mellan två hus som står 4,5 meter mellan varandra utan bygglov?

I så fall: Får man sätta dit ett tillfälligt tak sedan? Exempelvis segelduk, glas, presenning etc.?

mvh
David
 
Beror på vilken höjd på ribborna Du talar om. Normalt är det över 110cm som kräver bygglov, men glesar du ut ribborna ( ca 100mm mellan ribborna) så är det möjligt att kommunen köper detta som ett staket ;) och vissa kommuner kräver då inget bygglov, men din granne måste vara med på det.
 
Jag hade tänkt mig de korslagda ribborna som något slag takspalje. Dvs de skulle ligga på c:a 2,50 över marken. De fyrkantiga "hålen" skulle vara ungefär 40x40. Om detta är möjligt utan bygglov tänkte jag komplettera detta så småningom med ett tillfälligt tak av segelduk eller dylikt. Är detta möjligt utan bygglov?

mvh
David
 
Om Du tar ett snack med grannen om dina planer, och denne inte har något att invända, så tycker jag att det ger grönt ljus. En spalje för blommor/växter kan sättas upp utan bygglov. Ett skärmtak på 12kvm är också bygglovsbefriat. Ett skärmtak som det talas om i PBL (plan -och bygglagen) är en uteplats för mäniskor, men om du gör ett skärmtak för dina växter, och sedan tillfälligt täcker dessa med ett tyg som skydd, så lär det bli en svår nöt för kommunen att knäcka, om de nu skulle få in någon anmälan.
 
Vill helst slippa det. Har en "överklagare" till granne så jag kör helst bygglovsfritt och utan granngodkännanden.

mvh
David
 
helt rätt, känner man inte till reglerna, kan ingen döma en ;D
 
Om där inte finns något tak, så finns där inget tak..................

Om ni mot förmodan skulle få ett nedslag från kommunen så är det ju enkelt att ta bort väven.
 
Tackar för svaren. Mao finns det egentligen ingen begränsning på hur stor yta denna spaljé täcker?

mvh
David
 
David skrev:
I så fall: Får man sätta dit ett tillfälligt tak sedan? Exempelvis segelduk, glas, presenning etc.?
Nä - glas eller plast är inte tillfälligt!

Segelduk tar man ju vanligtvis ner under vintern så den är tillfällig. Men som jag skrev i tidigare tråd - i min kommun ville man få in detta i bygglovet. Jag skall täcka delar av ramkonstruktionen med segelduk. Allt beror nog på hur nitisk din kommun är - även när det gäller träribbekonstruktionen.
 
David skrev:
Tackar för svaren. Mao finns det egentligen ingen begränsning på hur stor yta denna spaljé täcker?

mvh
David
Jo, Du får nog hålla dig till 12kvm, såvida du inte bygger spaljen med material hämtat från blomstershoppen. Men det lär nog bli svårt att få det att hänga ihop vid ett eventuellt åskoväder ;)
 
Spaljen berörs väl inte av dessa 12kvm, det gäller väl bara OM du lägger ett tak på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.