Finns det någon som har handlat fönster i Polen? Jag har hört att det ska vara billigt.
Jag är väldigt nyfiken om det finns någon som har erfarenhet. :)
 
Jag har ingen egen erfarenhet utan endast andrahandsuppgifter. Köparen uppges vara mycket nöjd med köpet. Halva priset mot vad en Svensk fönstertillverkare tar. U-värde 1.1

Gå till deras hemsida och titta på utbudet: http://www.drutex.pl
 
Jag såg inga snygga fönster i Polen. Jag vill inte ha plastfönster eller fönsterspröjs utan stora fönster med rena enkla linjer. Jag har sett på nätet att det byggs Elitfönster i Polen men inte hittat någon som säljer dem där. Någon som hittat Elit eller liknande i Polen eller något annat östeuropeiskt land?

mvh
David
 
Elit vet jag inte men Vellux finns i Polen. Det är inte så billigt som halva priset.... men nära
gaia
 
Elitfönster borde man kunna få tag på i Polen. Det var i alla fall väldigt tydligt att våra fönster var tillverkade där.
 
Lyfter den här gamla tråden. Hittade Drutex här nere och deras träfönster såg ganska Ok ut. Inga designfönster men ändå bättre än övriga fönster jag sett här nere. Har någon testat dem?

mvh
David
 
Hej
Jag har köpt elitfönster i Polen, de säljs under ett annat namn där. ;)
 
Men vet man hur kvalitén är på dom man köper i från Polen då?
 
Vi köpte själva träfönster från Sverige - mest pga. garantier och närheten till leverantören. Men vi tittade innan dess på alu- och komposit-fönster från Polen - det var klart lägre priser men svårt att få grepp om garantier och egna kostnader (resor m.m.) om det blev problem! Nu har ju PLN dessutom rört sig uppåt igen...
 
Vi har senaste året köpt in ett femtiotal träfönster från en polsk fabrik, belägen i norra Polen. Kvalitén är utmärkt, bra hantverk. Priserna är låga, ca hälften av svenska priser.

De transporterar själva upp fönstrena till Sverige.

Man ska prata med Artur Malec, han pratar bra engelska och har vana från kunder i Sverige.

http://www.malecokna.pl/en/
 
Hej
vi håller på att renovera ett stort 30-talshus, och däri ingår fönsterbyte/renovering. Försöker lära mig så mycket som möjligt, och trillade in på denna tråd om polska fönster. Så jag undrar lite hur ni gick tillväga för att beställa fönster från Malec. Besökte de er och tog mått på fönstren? Eller måttbeställde ni per mail/tel? Förstår att ni har goda erfarenheter från dem och vi är fortfarande nybörjare så alla tips är betydelsefulla. Tack på förhand Johanna
 
johannajohansson skrev:
Hej
vi håller på att renovera ett stort 30-talshus, och däri ingår fönsterbyte/renovering. Försöker lära mig så mycket som möjligt, och trillade in på denna tråd om polska fönster. Så jag undrar lite hur ni gick tillväga för att beställa fönster från Malec. Besökte de er och tog mått på fönstren? Eller måttbeställde ni per mail/tel? Förstår att ni har goda erfarenheter från dem och vi är fortfarande nybörjare så alla tips är betydelsefulla. Tack på förhand Johanna
Finns en stor tråd om pvc fönster från Polen

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=191812
 
Hej, man får kontakta Artur Malec och beskriva vad man behöver. Man får alltid äkta spröjsar om man så vill.
De har en standardtyp av glas som är isolerglas med 3 rutor och lågt k-värde, men man kan få vilken sorts glaskasetter man vill, vi beställde t ex rutor med bullerdämpande glas till ett projekt.
De vill ha mått i mm på karmarna. Han skickar sen en offert med ritningar på alla fönster och då kan man korrigera det som ev. blev fel. När allt är rätt och man är överens så får man betala ca 50% i förskott och sen när fönstrena är producerade skickar han foton på dem så att man ser att de finns och då vill de ha ytterligare en del av summan. En sista portion kan man få betala kontant vid leverans, vi gjorde så första gången vi beställde. Leveranstiden brukar ligga på 5-6 veckor. Jag vet flera andra svenskar som beställt av dem och har inte hört annat än positiva saker.
 
  • Gilla
johannajohansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.