E
Skrivet av: nollråtta

Äntligen lite påföljder i rätt nivå!
 
E
Skrivet av: laglydig

Jag tycker att ett par år i fängelse för denna grova förseelse vore på sin plats också, utöver vitet som givetvis skall betalas även om de river muren före utsatt tid. Vi bor väl i Sverige!
 
E
Skrivet av: Nisse Hult

Grov brottslighet.
Tur att man tar i med hårdhandskarna och visar vad skåpet ska stå.
OBS.Ironi
 
E
Skrivet av: Påfölder?

Vad händer om de inte river och betalar vite? Får stödmuren finnas kvar då? Eller kommer byggnadsnämden att skicka ut någon att riva det?
Intressant om det får stå kvar om 100k betalas in, blir ju att betrakta som en "jag bygger som jag vill" avgift.
 
E
Skrivet av: BigGitt

Troligen har paret ingen bekant i kommunen. Eller så smörjer de dålig. Hade det varit en politiker eller kändis, hade saken blivit fixat.
 
E
Skrivet av: Mats Andersson

Angående vite, jag tror det fungera så att när fristen för första vitet gått ut så döms ett nytt ut, så fortsätter det tills dess att myndigheten får sin vilja igenom.
 
E
Skrivet av: Rättvist?

Totalt en risk på 121 400:- i böter och avgifter för att ha byggt en stödmur? Killen som stampade ihäl sin flickvän på råby fick inget speciellt skadestånd vad jag minns (kan ha fel, kanske fick några tusenlappar i skadestånd, rätta mig gärna). Han är väl ute i samhället redan? Hoppas hans nästa flickvän inte är så "dum" att hon blir gravid. Tur att vårat rättssamhälle verkligen sätter åt de riktigt stora skurkarna! (Obs,Ironi här också) Håller helt med "bigGitt" för övrigt!
 
E
Skrivet av: Höckhult

Vi bor i en lekstuga till land där man måste tillstånd för att bygga på sin egen tomt och vitet är högre än vid våldsbrott.
 
E
Skrivet av: MM

Som vanligt märks det på inläggen att de flesta sov på samhällskunskapen i skolan. Det är aldrig försent att studera istället för att gnägga på i inlägg och offentligt visa sin okunskap.
 
E
Skrivet av: Hockhult

Tyvärr är det nog så att vi var med på samhällskunskapen och dess teori. När vi lämnade skolan såg vi ganska snabbt att teorin in har med verkligheten att göra och att samhällsledarna skiter i sagda teorier.
 
E
Skrivet av: Gäst

Låt folk bygga som dom vill, om grannarna tillåter.
 
E
Skrivet av: Lennart Ehrsäter

Låt folk bygga som dom vill, om grannskapet tillåter. Släpp lite på bygglovsgränserna. "Grannsamverkan" kan ha olika betydelser.
 
E
Skrivet av: anonym

Tråkigt med ett samhälle som ger så höga böter,skillnad när det är människor som råkar illa ut,då handlar det ej om böter,då gör de flesta som de vill,det är bara en mur,min tanke till er som fått böterna.
 
E
Skrivet av: Gus

I Göteborg hade man kommit undan med runt 20.000 till rätt person inom kommunen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.