E
Skrivet av: Matti

Hej, kul det här med konvertering... gjorde det (firma) i vårt hus 2009, borrade även för bergvärme. Otrolig förbättring av komfort och inte så värst dyrt: 175' (14 eller 15 radiatorer) inklusive diverse extra jobb i dusch o badrum. Sen var det både ROT och konverteringsbidrag.
Ett hum om vad jag behövde hittade jag här:http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
Och bildade mig på så sätt en bild på materialkostnad, sen var det bara att skriva en offertförfrågan och maila ut den till ett antal firmor, vänta på svar, de mest seriösa svaren kom från de som var ute och tittade innan de kom med svar. Kolla upp referenser, det brukar de ha på sina hemsidor om de har det, annars får ni höra dig för.
 
E
Skrivet av: spaceb0t

Villen typ av fjärrvärme är det i artikeln - dvs vem äger centralen och är det fjärrvärme 1, 2, 3, eller 4?

Är accesspriset 50tkr för att dra fram ledningarna kan ju det handla om uppemot 80 öre/kWh vilket inte är såvärst konkurrenskraftigt mot exvis värmepump, pellets?
 
E
Skrivet av: dr.l

Skriv din kommentar härär oxå yrkesman inom vvs, o den där rördragningen gör att man skäms...
 
E
Skrivet av: Macke

Går det överhuvudtaget att räkna hem vattenburet i ett friditdshus? Har ett 70 kvm + hel källare och vind som jag planerar att inreda.Idag finns ingen värme, och jag funderar på om det lönar sig mest med vattenburet eller luft/luft pump...
 
E
Skrivet av: P

Håller med drI ingen snygg installation, vore kul och se hur resten ser ut?
 
E
Skrivet av: JeppeRöris

Koppar hylsa i väggenomföringen på bilden.
Legerings problem. koppar och eloxerat ska nog inte blandas!
att föredra är att använda samma typ av material för vägg genomföring.
 
E
Skrivet av: JeppeRöris

Koppar hylsa i väggenomföringen på bilden.
Legerings problem. koppar och eloxerat ska nog inte blandas!
att föredra är att använda samma typ av material för vägg genomföring.
 
E
Skrivet av: Bengt S

Hej Jeppe. Jag är intresserad av själcirkulerande vattenburen värme. För ett halvår sedan följde jag en diskussion mellan glada amatörer och gamla rörisar men har tappat bort sidan. Känner Du till detta Forum ??
Bengt
 
E
Skrivet av: Direktelen

Att investera 200 000kr ofta med lån (med alla kostnader som tillkommer) låter ju inte helt som en kanonidé. Luftvärmepump och modernare el-element så antar jag att kostnaden hamnat på runt 30 000kr i investering och nästan liknande sparresultat hade kunna uppnåts?
 
G
Äger et stort hus (egen stor lght + två uthyrning). Funderar på att installera vattenburen värme, men det finns inte fjärrvärme här och önskar inte i första hand att borra till grundvärme.

Frågan är: Går det att installera vattenmantlad spis i alla 3 lägenheterna som värmer till ett o samma system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.