Att byta ut direktverkande el mot vattenburen uppvärmning är varken billigt eller enkelt. Men trots omfattande ingrepp är det en väl värd investering. Det anser familjen Bogren som låtit installera fjärrvärme i sitt gamla hus i Limhamn.

Du kan läsa artikeln här: Installera vattenburet värmesystem
 
E
Skrivet av: Fredrik P

Intressant läsning. Vi funderar på att köpa ett enplanshus med källare som idag värms upp med direktverkande el. För att kunna avgöra vår (ungefärliga) kostnad för konvertering skulle det vara intressant att få reda på hur många radiatorer som krävdes hos familjen Bogren. Man brukar väl säga att det behövs ett per fönster i huset.
 
Vi ska kolla och ber att få återkomma under morgondagen.
 
E
Skrivet av: Oskar

Vi konverterade förra året och det är det bästa vi gjort. Med elvärmen hade vi minimal värme på i de rum vi vistades sällan i, och det är inte speciellt trevligt faktiskt. Nu är det jämn och skön värme i hela huset, för en bråkdel av kostnaden.
 
E
Skrivet av: Robin

Vi har ett hus på 500 kvm som behöver genomgång av mycket gammalt vattenburet system och ny värmekälla. Har inte lyckats hitta någon prisvärd firma ännu men denna firma verkar hålla en bra nivå, går det att få reda på vilken det är?
 
E
Skrivet av: Lennart

Jag konverterade förra året och jag ångrar det definitivt inte.

En radiator under varje fönster kan ju vara en utgångspunkt. Men ofta vill du ju efter konverteringen övergå till en värmepumpslösning och då är det viktigt att du kan värma rummen med så låg framledningstemperatur som möjligt. Detta kan leda till att det kan krävas fler radiatorer än det finns fönster.

Jag tog hjälp av en VVS konsult för beräkning av radiatorstorlekarna, men gjorde installationsjobbet själv.

Inte alls så svårt som man skulle kunna tänka. Jag tror att man tar mer tid på sig att hitta snygga lösningar på rördragning om man själv gör jobbet. Själv ville jag inte ha någon synlig rördragning.
 
  • Gilla
hhenning
  • Laddar…
E
Skrivet av: Anna

Jag kan definitivt rekommendera att konvertera, dock så skulle jag aldrig använda mig av firman i artikeln. Jag jobbar i yrket själv och kan säga att rördragningen inte är snygg. Skulle vända mig till flera VVS/Värmepumpsföretag och ta in offert på både konvertering och värmepump. Fråga ut yrkesmännen hur de skulle genomföra rördragningar osv för att sedan välja den bästa lösningen och helheten. Med facit på hand så finns det otroligt olika nivå på rörmokare och deras erfarenhet/kunskap så välj noga!! Lycka till
 
E
Skrivet av: mats

varför fjärrvärme...hmm..då sitter man ju fast med det sen....
 
E
Skrivet av: Sune

Man sitter väl fast lika mycket oavsett vad för uppvärmning man skaffar?
 
E
Skrivet av: Peo Norman

Ingen vidare rördragning håller jag verkligen med om. Kan varmt rekomendera RÖRTEC Sweden. Mycket bra och snygga installationer kanske tom i överkant, dessutom prisvärda
 
E
Skrivet av: Robin

Anna: vad hade du rekommenderat till ett hus i den storleken? Låg temp som vid värmepump i ett gammalt hus med mycket dålig isolering, blir det massor element? Kanske pellets kan ge högre tempmoch mindre elemt ytor? Naturligtvis svårt utan att se kåken men generellt? Ska kolla med några olika firmor, kul bara att ha en icke vinst åsikt innan :)
 
De installerade 18 radiatorer, har lagt till information om det i artikeln nu.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
E
Skrivet av: Yxis

Iofs en bra artikel, men det verkar lite fånigt att hävda att det inte funkar bra att byta på vintern.

Antingen kan man provisoriskt montera de gamla elelementen på nån slags fötter (två fötter gjorda av tre brädstumpar vardera t.ex.) eller så kan man köpa ett par "byggfläktar" eller portabla värmeelement.
Tre sånahär kostar en dryg femhundring och ger tillsammans 6kW värme och kan nog räknas som bra-att-ha-prylar efteråt:http://www.jula.se/byggflakt-650-1300-2000-w-411035

Om man behöver mer än 6kW värme så kan det väl vara läge att byta värmesystem på halva huset i taget (genom att med stoppkranar avsluta första halvan i mitten)...
 
E
Skrivet av: Patrik

Bilden på den monterade radiatorn och kunden, vad har hänt där egentligen? Är den provisoriskt inkopplad eller varför går ett krokigt, tjock rör så långt upp på väggen?
 
E
Skrivet av: Pontus

Har gavelradhus på 180 kvm (3 vån) med direktverkande el och en luft/luft-värmepump på mellanplan. Elfbr 14500 kWh. Får svårt att räkna hem en konvertering. Pratade med Comfort för något år sedan och fick priset 300.000 inkl bergvärme. Men komforten skulle vara trevlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.