E
Skrivet av: Ribban79

Kul att läsa om Sketchup här. Jag har använt programmet i några år nu och lärt mig de olika funktionerna allt eftersom. Precis som KB skriver är det väldigt nyttigt att på ett relativt enkelt sätt kunna skapa en bild av det du vill bygga. Det spar både tid och pengar i slutänden och du får dessutom chansen att "prova" olika typer av design eller konstruktionsmetoder. Jag har många gånger ändrat i mina konstruktioner och värderingar efter att ha ritat upp det i Sketchup.
 
E
Skrivet av: Magnus

Vore kul om ni, förutom IKEA, även testade andra kökstillverkares - t ex Epoq. Jag tror de flesta som bygger nytt kök bestämmer sig för ett visst märke ganska tidigt, och då är det ju säkrare att använda den tillverkarens program (och produkter), än att bygga nåt med generella kökslådor i SketchUp.
 
E
Skrivet av: Gunnar

Om ni kommer att testa andra program framöver så vore det intressant om ni tog med room328. Jag skissade på ett badrum i det för några år sen, men då var det irriterande buggigt och ofärdigt. Men ändå 100 ggr mer kompetent än Ikeas verktyg. Bra med Room328 var att de hade ett stort bibliotek av färdiga modeller från många olika tillverkare.
 
E
Skrivet av: Per

Själv har jag använt SketchUp sedan det kom ut under mjukvaru tillverkaren @Last Software vilka blev uppköpta av Google och idag finns hos GPS utvecklaren Trimble. SketchUp har i mitt tycke varit ett mycket lättlärt program som jag rekommederar varmt. Önskar att jag hade ögonen öppna i början och köpt aktier i företaget.
SketchUp används bland proffessionella arkitekt här i USA. En oerhörd fördel är att man kan skapa video sekvenser där du kan gå i huset och få en känsla hur det är, nja inte till fullo då det inte riktigt 3d som vi normalt uppfattar. Rekommenderar det till 100%.
Dessutom finns många av Ikeas moduler (kabinetter) och andra möbler färdiga för att sätta in i ditt nya hus eller kök som du göra om.
 
E
Skrivet av: Bockstensmannen

Har buggt kök i både Ikeas 3D och Epoqs och Ikea vann med hästlängder. Upplevde inte alls att det var långsamt, Iofs på en Amd 6kärnig processor och på en i5. Ikea köket blev verkligen exakt som i verkligheten sedan. Mycket enkelt att byta 'stil' också med andra beslag direkt eller andra luckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.