Har ett till litet problem med mitt övervåningsprojekt.Har precis fått trappen och har tänkt montera den till helgen.På sidan om(ovanför) väggen som jag har tänkt montera trappen mot sitter det dubbla längsgående takbjälkar.Detta gör att jag ej kan montera trappen kloss mot vägg.Bjälkarna sticker ut ca 13 cm från väggen.Är det någon som har varit med om detta?Hur har ni isåfall löst monteringen för att få det snyggt?Jag har ett par ideer men tänkte kolla om det är någon i detta forum som har några bra ideer/förslag som jag ej har tänkt på.
 
Finns det nån chans att du kan lägga upp en bild?
Jag fattar inte riktigt vad du menar? :-[
 
Har tyvärr ej någon möjlighet att lägga upp någon bild.Gör ett nytt försök att förklara hur problemet ser ut.Väggen trappen var tänkt att monteras mot är spikad på sidan om den bjälke(i vindsbjälklaget) som löper genom huset.Snett ovanför väggen sitter det dubbla bjälkar.Detta gör att jag ej kan såga ut hålet för trappen exakt mot väggen som trappen var tänkt att monteras mot.Jag får alltså en spalt på 13 cm mellan väggen och trappen.Som jag skrev tidigare har jag några ideer om hur man kan tänkas lösa detta men är intresserad att se om det är någon som har något bättre att komma med.Är jag fortfarande otydlig så är jag beredd att förklara en gång till.
 
Det beror lite på hur trappan ser ut. Hur många fästpunkter? Finns det reglar att fästa i?

Några idéer
- Gör en "kloss" vid varje fästpunkt, ex rundad
- Gör en "räls" som löper utmed hela trappans sidostycke mot väggen.
- Något udda ide kanske, men gör en "spalje" på den väggen där trappan skall fästas i.

Lycka till!
 
Jag hade funderat i de banorna också.Har du sett någon trapp monterad på de sätten du nämner?
 
Nä, vi har inte fått vår tappa än.

Men vi har nästan det omvända mot dig, vår vägg på nederplan ligger 25 mm längre ut än bjälkarna i mellanbjälklaget. Fast det löser vi genom att sätta dit en askbräda där, det blir nog snyggt då trappan är i ask.

Man får pyssla lite ibland..... :D
 
fors skrev:
Jag får alltså en spalt på 13 cm mellan väggen och trappen.
Är det en bred trappa du har, kan man göra en vangförskjutning. Lite knepigt ??? att i korta ordalag beskriva här. Har du möjlighet att maila mig en skiss av din bjälklagsöppning som visar hur det ser ut hos dig, så ska du få veta mer. Övriga på forumet, kan om ni är snälla ;D också få en beskrivning senare. ;)
 
Har fått till trappöppningen nu.Har kapat av den ena bjälken och gjort en avväxling vid stödbenen + att jag flyttade ett stödben(det var monterat mellan de dubbla bjälkarna).Detta gör att jag kommer att kunna montera trappen mot väggen.
 
fors skrev:
Detta gör att jag kommer att kunna montera trappen mot väggen.
Grattis, det gör det hela mycket bättre och enklare! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.