Hej

Vi skulle vilja ha synpunkter på vår planlösning som vi just blivit tämligen nöjda med.
Detta är vårt första hus! Alla synpunkter mottages gärna (ekonomiska, byggtekniska, designmässiga, levnadsmässiga... allt).

Tack så supermycket på förhand.

Bilder och mer beskrivning finns på:
http://www.vegaz.se/husbygget/planlosning20060410a.html
 
Skön Simpsonskänsla med garagelösningen (tänker på öppningscenen när gula gubbarna slajdar in i soffan från garaget) :D

Är eldstaden en kamin? Själv hade jag kanske försökt att få den mer i blickfånget från vardagsrum, men kanske det är en sådan typ av kamin som man ser in i från olika håll?

Kontoret hade jag försökt att göra lite större, ser lite krångligt ut att ta sig fram. Kanske ta biten från gardroberna i sovrum som man i sin tur flyttar till yttervägg där det verkar finnas en yta lämplig för det.

Inne-"bryggan" i den öppna delen är frågan om man verkligen kommer utnyttja, men kanske om man är fanatisk bokläsare å vill sitta högt i en fotölj?

Var kommer skorstenen upp från eldstaden? I den där inskärningen i loftplanet?

Skall bli kul att följa planeringen! Tänker ni bygga själva?
 
>en sådan typ av kamin som man ser in i från olika håll?
Ja det är det. Det kommer (förhoppningsvis) att bli en Supravision 255 - hissbart glas på alla tre glassidor.

>Kontoret hade jag försökt att göra lite större...
Absolut! Tack - det är ändrat redan. =)

>Inne-"bryggan" i den öppna delen är frågan om man verkligen kommer utnyttja...
Vi har den som en "lugn" plats där man även kan ha målarstafliet.

>Var kommer skorstenen upp från eldstaden? I den där inskärningen i loftplanet?
Yes.

>Tänker ni bygga själva?
Yes! Så mycket som möjligt! =)

Supertack!
//Anna & Andreas



 
Det ser fint ut, lite ovanligt.

Men ett par saker finns det ändå att "anmärka" på.
För det första så ser badrummet på nedervåningen väldigt trångt ut, det kanske går att bygga ut det mot hallen så att badrumsväggen kommer jämns med väggen bredvid grovkökets dörr.

Jag antar att väggen framför köksön bara går upp en liten bit ovanför ön, ej upp till taket alltså, om den gör det så lär ni vilja ta ned den efter en vecka.

Och precis som föregående talare sa så skulle jag gjort snedväggen i ena lillarummet rak istället om det går.

Det var nog allt...
 
Supertack för alla jättebra synpunkter!


>Entréhallen väl trång...
Vi nallade lite på toaletten för att få större hall.

>Toaletten/duschen klarar inte handikappkraven... kanske går att bygga ut det mot hallen ...
Eventuellt gör vi den större mot TV-rummet. Där kommer dock vara mer än 1,3m i radie. (Väggarna på ritingarna är 25cm. så tjocka innerväggar kommer det ej att bli)

>..lägga igen hålet och skapa rumsyta på ÖV.
Vi kommer att bygga så det är lätt att göra om till boyta senare. Men just nu vill vi ha öppet upp. =)

>Varför snedhörn i rum 3 där uppe?
Eftersom där kommer vara snedtak.

>Jag antar att väggen framför köksön bara går upp en liten bit.
För att hålla nere kostnaderna för takstolar - så kommer detta antagligen bli en bärande vägg. Hoppas vi inte tröttnar... =/




Reviderad planritning efter era tips! Även lagt till en 3D-bild.
http://vegaz.se/husbygget/
 
Det blir inte så mycket plats i tvättrummet som ytan antyder eftersom det har den form det har. Mycket stor del av ytan går åt till "gångstråk". Jag vill ha plats med tvättmaskin, diskbänk, torkskåp, centraldammsugare, rejäl avhängningsplats för kläder samt minst ett par garderober. Och dessutom plats för en torkställning eller tvättlinor i taket. Så det skulle definitivt inte funka för våra behov!

En eller helst ett par klädkammare skulle jag också vilja ha, förutom den i föräldrasovrummet. Var ska barnens garderober placeras? Jag antar att det är snedtak där de båda sängarna står? Då blir det svårt att fi in en garderob i åtminstone det ena rummet.
 
Hej!

jag tycker det är snyggt! Reagerade på den öppna planen hall/vardagsrum.

När man sitter och myser i soffan så blåser det ju rätt in om någon öppnar ytterdörren.

Lycka till!


// Snäckan
 
Tycker eran planlösning ser jättebra ut. Trevliga 3D bilder lättare att se då ,en bara på en ritning ;) verkligen trevligt :)
 
Vi har nu gått vidare och börjat få in offerter från stenhusleverantörer. Här är den uppdaterade sidan:
http://vegaz.se/husbygget/
Kom gärna med synpunkter å tips! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.