6 705 stycken, så många bostäder var det som brann förra året. Så här ser du till att du i största möjliga mån undviker att ditt hus blir ett i statistiken.

Du kan läsa artikeln här: Förebygg brand i hemmet
 
E
Skrivet av: Jocke

När det skall köpas brandsläckare - köp en på minst 6kg pulver av bra kvalitet (minst klassning 43A). Tyvärr säljs det rätt mycket "släcksprayer", och pulversläckare på 2kg. Släcksprayen är inte att rekommendera över huvud taget. 2kg pulver är lagom att ha med i bilen - men är för lite att ha i hemmet.
 
E
Skrivet av: Bjurran

En korrekt placerad halogenlampa ser jag som mindre risk än alla dessa lågenergi där jag många gånger sett elektroniken i dem överhettas eftersom de är byggda med billig skräpelektronik. Valet är ert, men jag skulle aldrig rekomendera någon att montera dessa.
 
E
Skrivet av: PNO

Och som vanligt glömdes de bästa brandredskapen bort. Lika tokigt som det är att vänta på brandkåren i stället för att också försöka släcka med brandsläckare först är det att springa och hämta en brandsläckare istället för att slå vattenkaraffen/kaffekannan/pastavattnet etc över elden direkt. Ett hem är fullt av bra brandredskap som klarar av att släcka ett vält stearinljus eller en brinnande kastrull med matfett, om man gör det i tid. Men hämta brandsläckare och ring brandkåren direkt - också.
Vi älskar jobb vi kan åka hem från direkt!

Öva också med brandsläckare, speciellt om ni har pulver- eller koldioxidsläckare, så ni vet hur de fungerar när ni behöver dom.
 
E
Skrivet av: PNO

Fortsättning:
Kolla detta youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=ZVtUIlowL_0&feature=related
Där ljusstaken brunnit i fem minuter så är det fortfarande inget problem att släcka med en skvätt vatten eller en filt. Fortfarande efter tio minuter skulle det gå att släcka med vad man normalt har i köket, om man bara vågar gå nära. Sedan går det fort. Som ni ser så går det att släcka en jätteeld med 9L vatten- eller skumsläckare, men det hade varit mycket jobbigt för att inte säga livsfarligt att vistas i rummet utan skyddsutrustning. Hade de låtit det brinna någon minut till så hade det blivit övertändning.

Så agera i första hand fort om det börjar brinna. Alla bränder är små i början. Förlita er ej på prylar som ni aldrig har använt.
 
E
Skrivet av: Hajo

Tilläggas bör att man aldrig _aldrig_ ska släcka en brinnande kastrull med matfett med vatten! Använd en filt helst en brandfilt!
 
E
Skrivet av: James Brand

Ord, ord och ord men mycket få människor överhuvudtaget bryr sig om att göra något alls. Man "vet" att det inte brinner hemma hos dem själva, det är bara hos andra det brinner. Om man går ut och knackar dörr hos villaägare så säger 9 av 10; "Det brinner inte här hos oss". Eller "Vi har all utrustning som behövs för att släcka om det skulle börja brinna"...Eller så lägger svensksson fram en mängd förklaringar till att hon kan allt, och vet allt om allt, även allt om bränder. Det viktigaste för en svensksson är en BMW, Mercedes och ett dyrt vin.
 
E
Skrivet av: Andreas

@James: Hur tycker du man ska svara då, om man nu känner sig säker?
 
E
Skrivet av: Anders

Vore intressant att veta mer om sprinklersystem.
 
G
Jag var för att en led lampa börja brinna igår. Som tur så var sen i badrummet å jag ducha å märkte att ljuset börja flämta. Då kollade jag direkt på lampan å de började ryka ur den. Billig led lampa som var 2 veckor gammal å tänd hela tiden. Märke bright kosta 50kr
 
I
Hjälpte mycket! Är ej då kunnig och därmed behövde hjälp! Tack!
 
När tråden ändå är uppe så finns det en skröna (?) om en man som installerade sprinklersystem i hemmet och fick tokhög försäkring. Låter vettigt i mina öron dock.
 
lopec
Väcker en gammal tråd.... Någon därute som har erfarenhet av Pulversprinkler i hemmet? Den tidigare BRF jag bodde i satte in en i soprummet, men funderar på om det vore en bra lösning även för privata garaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.