Vad bör man välja? En dedicerad filmscanner (verkar vara dyr) eller en vanlig flatbäddare med stöd för att scanna filmremsor och dia?

Är helt novis på området men har stoooora mängder dia och småbildsfilm jag skulle vilja scanna. Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag valde filmscanner p g a bättre bildkvalitet.
 
Har du stora mängder är det helt klart en riktigt filmscanner du ska ha, dom är inte så himla dyra... Men glöm inte kolla noga på hur många bilder du kan mata in åt gången och hur lång tid det tar att scanna.

T.ex. så har jag en gammal minolta scanner och den kan jag montera antingen 4 ramade dior eller filmremsa med 6 rutor i, sen tar scanningen ett par minuter per bild, man sitter inte gärna och väntar då.
Oavsett vilken scanner du köper så kan jag rekomendera att titta på ett program som heter vuescan, det är ett shareware program som ersätter tillverkarens scanningsprogram, brukar göra ett mycket bättre jobb än orginalen och ofta får man funktioner som inte finns i orginalprogrammen.
Till min scanner så fick jag t.ex. möjlighet att göra multpass scanning (man scannar bilden flera gånger och lägger ihop bilderna, ger mindre brus vid mörka bilder) vilket den inte klarar med originalprogrammet, går även fortare att scanna, med original drivisarna var jag tvungen att göra en förhandsgranskning (som tog nån minut för 4 bilder) för att sen välja vilka bilder jag skulle scanna, med vuescan ställer jag bara in att alla 4 ska scannas sen kan jag gå och göra nåt annat...

Jag har inte kollat på filmscanners på flera år så jag kan tyvärr inte komma med några direkta rekomendationer, men ring till t.ex. cyberphoto och fråga vad dom rekomenderar.

Hoppas jag inte bara förvirrade... :-?


/Andreas

 
Tackar för tipsen :)
 
Är du seriös med ditt bildmaterial kan du med gott samvete köpa VueScan som klämmer det mesta ur din scanner. Oftast mer än originalprogrammet.

http://www.hamrick.com
 
Kolla på forumet på www.fotosidan.se
Där finns många tips om scanning och allt fotorelaterat.

/Patrik
 
Jag skaffade en Acer scanner. Finns inte i norden, så jag köpte den från tyskland. Den tar 6 dia/neg, ramade eller film i stöten. Fördelen är att man kan ladda i och sedan göra annat medan den scannar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.