E
Skrivet av: Bernt

Rostfritt tak
Materialkostnaden är ca 3-4 ggr högre än metalliserad/plastbelagd stålplåt
Dyrt / Billigt ? Livslängd på taket över 200 år ger kanske samma materialkostnad
Beror på hur gammalman tänker bli
 
E
Skrivet av: plåtslagarn

Väljer man clix, kan man lika gärna lägga trp enligt mig.
 
E
Skrivet av: Mari

Har byggt nytt hus och valde ett falsat plåttak. Lindab är tillverkaren. Har någon ett tips om hur man enklast får bort skyddsplasten från plåten.Solen har gått hårt åt plasten så den vill endast lossna lite i taget på många ställen. Problemet är att det har fått sitta under en längre tid pga av att plåtslagaren ej gjort färdigt förrän nu. Tacksam för alla tips.
 
E
Skrivet av: Thomas

Taket på mitt hus är lagt -75. Inget läckage än. Helt och fint, minimalt med underhåll. Så jag är nöjd med plåt.
 
E
Skrivet av: Mr M

Lite dålig koll på marknaden här verkar det som.Har just bytt tak och valde falsat tak då det är mycket snyggare än tegelprofil och prisskillnaden var endast ca 5000 kronor för ett takpå ca 150 kvm. Kolla gärna upp fakta istället för att gissa hur det ligger till. Falsat tak kräver ingen plåtslagare idag.
 
E
Skrivet av: en snickare

Alla ni som skriver här i forumet om att byta tak tar endast 1, max 2 dagar. Ja, om all gammal plåt är borta, ny råspont, ny papp, inga genomföringar osv osv. DÅ stämmer det. Men finns det snickare som gör allt på en-två dagar, grattis anlita då dem.
 
E
Skrivet av: Mogge

Skriv din kommentar härKolla gärna in www.falsat.se
 
E
Skrivet av: Danne

Falsat plåttak kräver ingen plåtslagare?
Dom så kallade klicktaken tackar vi nej till för dom lösningar som rekommenderas håller inte dom normer som krävs av ett plåtslageri.
Sen skulle jag vilja se den "hobbyplåtisen" som får ihop ett komplett falsat plåttak med div hinder såsom kupor skorstenar stosar fotrännor mm.
 
E
Skrivet av: Pelle

Ja jäklar...det var en jävla massa BS här... Jag vet inte om jag ska bli impad eller om jag bara borde skämmas...impad för att de flesta här vekar vara så otroligt snabba med allt vad de tar sig för...eller så skäms jag för att jag jag förefaller vara så ruskigt inkompetent. Å andra sidan har jag mött väldigt många tidsoptimister i min dag...och flera sådana verkar skriva här... :p
 
E
Skrivet av: Jimmy

Borde inte känna något, för att få lite perspektiv på saker och ting, för några veckor sedan lade jag (och en lärling) ett tak 80m2, 40graders lutning en taklucka, skorsten + vindskivor och ränna. Veckan innan var vi på en fastighet i stadskärnan och lade (samma manskap, jag + lärling) strax över 400m2, 20 graders lutning. Så ALLT har med förutsättningarna att göra. Så troligtvis är det som sägs ovan sant. :)
 
E
Skrivet av: Paco

jimmy, du säger att ni gjorde detta, men inte på hur lång tid. Det blir lite uddlöst att bara säga att ni klarade av det! jag antar att det inte var avsikten ..
 
E
Skrivet av: Åsa

Ska lägga plåt på taket tänkte jag. Bra att veta att alla är så snabba. Borde inte kosta så mycket då :)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.