E
Skrivet av: Niclas

Jag rekommenderar att man lägger markduk innan bärlagret läggs på plats.
Det håller massorna på plats och hjälper till viss del från ogräs underifrån.
Stockningsjärn eller vad dom nu väljer att kalla det är helt enkelt 2st oftast järnrör som man lägger i ytterkanterna och drar med en lång planka över dessa. Så att man slätar/hyvlar till stenmjölet som du lägger stenen på sen.
Rören flyttar man med sig hela tiden...
På länken kan ni se hur jag la våran stengång.http://www.biobygget.se/ute.htm
Man kan absolute lägga sin egen stengång, det är inte ett svårt jobb..
 
E
Skrivet av: Patrik Persson

Att lägga en stengång är inget svårt, men att göra det rätt är svårare, talar från egen erfarenhet, har rättat till säkert 200st stensättningar/plattläggningar där folk har tabbat sig. Såg på er hemsida att du ligger och knackar stenarna med en gummiklubba, varför? det finns något som heter avdragningasrör/balkar och rätskiva eller bräda, bara att väga in i rätt höjd, dra av ,lägga stenen och padda voíla så va det klart. Sen brukar man ligga på den redan lagda ytan när man lägger marksten, inte i gruset, givetvis annat när du sätter natursten .
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
E
Skrivet av: Patrik Persson

ingen duktig stensättare precis som skrivit denna artikel, själv sätter jag c:a 25-30kvm natursten på 8h och lägger c:a 70-150kvm plattor på 8h paddat, sågat och klart.
 
E
Skrivet av: Stensättarn

Haha. Säkert helt själv!
 
E
Skrivet av: Karl-Oscar Johnsson

Tycker det är tråkigt att se en sådan bild som den ovan, alltså sista bilden. Så brukar det se ut om en privatperson ger sig på att sätta gatsten i bågmönster (buggahus.se väljer att kalla det för Vågmönster). Hade jag som yrkeskunnig stensättare gjort nåt liknande och det hade varit besiktning av yta så hade det med 100% säkerhet varit till att riva upp occh göra om. T ex så ska ändarna på bågarna ansluta vinkelrätt mot kanterna, så som bilden illustrerar så är det helt rakt och "ändarna" ansluter i ca 45 graders vinkel. Det är mycket brisfälligt utfört med dåligt förband på stenarna, nån sorts stort hål där bågarna möts i mitten också. Denna stenytan är inte stensatt den är mer utlavad av nån förståsigpåare. Synd om personer som ser detta och tror att det är ett normalt förfarande.

Mvh Karl-Oscar Stensättare i 3:e generationen och med 30 års erfarenhet av gatsten.
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
E
Skrivet av: Niclas

Patrik.. jag använder inte en gummiklubba.. Det är en plastklubba halvfyld med sand (studsfri klubba). Jag har den bara för att knacka till alla senar så dom kommer på rätt plats samt att dom lägger sig bättre. Givetvis har jag paddat allt innan och strött ut lite sättsand. Som jag skrev det ät inte svårt att lägga sten, det tar lite tid bara med allt förarbete bara sen går det rätt så fort.
Har haft gången i 7år nu den har inte rört sig alls...http://www.biobygget.se/ute.htm
Lycka till med era projekt
Mvh Niclas
 
E
Skrivet av: LJ

Vad gäller gatsten har jag hört att fog ska helst vara dränerande, dvs. alltför finkornigt material är inte bra. Möjligen 0-8 mm.
För övrigt är det inte tvunget att lägga smågatsten i bågmönster, i vart fall inte av hållfasthetsskäl.
Härdande fog skulle jag nog undvika på gatsten.
 
E
Skrivet av: Uffe

Om ni vill ha bra stensättare så hitta en polack. Dom är duktiga på det här med sten och jobbar från tidig morgon till sen kväll för en ringa peng!
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
E
Skrivet av: Carolina

Hur mycket fall ska man ha? Använder man avstockningsjärnen för att få till fallet? Vi tänkte prova att lägga sten på ett litet område nära vårat förråd, och vi har problem med existerande sten på andra sidan där det läcker in när det töar på vårvintern, så det känns väldigt viktigt att få det rätt på den här sidan...
 
E
Skrivet av: Nisse

Allra minsta möjliga fall bör inte understiga 1 cm per meter, är det som i ditt fall att det rinner in vatten skulle jag ha 2-3 cm per meter beroende på hur långt ut från byggnaden ytan ska gå, alltså bredden.
 
Håller betongsten Bara 15 år? Vad händer sen?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Poff! Låter det sen är den borta :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller avstockning hittade jag detta på en Peab-sida:
"...Då formen är fylld till brädden så dras överflödet bort med hjälp av en regel (s.k. avstockning). Verktyget ska vara helt rakt och tillräckligt långt för att nå mellan formens båda långsidor..."
 
T
Jag vill tro att jag läst att man sågar sig fram vid avstockning, eller är detta bara vid gjutning? (Alltså inte bara drar rakt i riktning man stenlägger utan sågar sig fram växelvis sida till sida)
 
Stickan56
Tron kan försätta berg, men nej det behöver man inte.

Stickan
 
  • Gilla
thced
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.