Dags att lägga sten på uppfarten eller i trädgården? Här berättar stensättaren vad som är viktigt att tänka på och vilka fallgropar det finns när man lägger sten runt huset.

Du kan läsa artikeln här: Så lägger du sten
 
E
Skrivet av: Helena

Hur hittar man en bra stensättare av skiffer? Finns det någon branchorganisation man kan vända sig till eller dylikt?
 
En duktig stensättare ska kunna hantera alla typer av stenar. Branschorganisation för just stensättare känner jag inte till. Du får nog leta efter stensättare/trädgårdsfirmor i din närhet och be om referenser. Titta på sten de har lagt tidigare så ser du om de är duktiga. En del visar jobb de har gjort på sin hemsida också.
 
E
Skrivet av: Helena

Vi har lagt sten tidigare men trots referenser så åker vi alltid på nitar, företag som går i konkurs, som försöker blåsa en på pengar etc. Hoppades det fanns något sätt att hitta seriösa och solida firmor.. :)
 
Var bor du?
 
E
Skrivet av: Helena

Vi bor i Tyresö, Stockholm
 
E
Skrivet av: poff

Skiffer heter det, inte schiffer. Och vad är "för tunn" kalksten egentligen? Hur många cm behöver den vara? Dessutom nämns bara gotländsk kalksten, den öländska är fin den med...
 
Helena, då kan jag tyvärr inte tipsa om någon. Bor i Skåne själv. Be gärna om tips i forumet!
 
E
Skrivet av: Ruben

Stocka?
Avstockningsjärn?
Snälla - skriver ni för nybörjare så använd ord som åtminstone går att söka med google för att finna förklaring till.
 
E
Skrivet av: Jonas

Instämmer jag Googlade på avstockningsjärn och fick en träff.
Gissa var......
Så jag skulle också vilja veta vad stocka och avstockningsjärn är.
 
E
Skrivet av: Jonas

Svarar mig själv.
Gissningstävling: Kan stockningsjärnen vara någon sorts balkar på ytterkanterna i gångens riktning och att stockningen är att man jämnar till materialet?

Jag väntar ivrigt på facit och eftersom ingen vet vem jag är så får jag väl ge mig själv ett pris om jag har rätt och har jag fel slipper jag skämmas offentligt:)
 
E
Skrivet av: Lars

Ni nämner inget om markduk mellan bärlager och sättsanden. Är inte det ett bra sätt att dämpa ogrästillväxt?
 
E
Skrivet av: Kutte

Intressant undrar samma sak för under min ligger en markduk ...
 
E
Skrivet av: Mathias

Jag la markduk visserligen, men jag blir inte så förvånad om proffsen avstår. Det hjälper inte ett dugg ...
 
E
Skrivet av: Mp

Markduken läggs mellan terrasbotten och bärlagret för att undvika att materialen blandar sig. Bästa sättet att dämpa ogrästillväxt är genom att foga noggrant med 0-2/0-4. Markduk har ingen större betydelse för ogräsbekämpning eftersom det sprids vi luft, djur, och människor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.