När byggnadsvårdsintresserade Sophie Dahre och sambon Mats skulle skaffa ett tidstypiskt kök anno 1909 fick det bli ett platsbyggt. Den vackra gröna kulören blandande hon till alldeles själv.

Du kan läsa artikeln här: Grönt kök hos Sophie Dahre
 
E
Skrivet av: Sommartorparn

Så himla snyggt! :)
 
E
Skrivet av: boll

Det är så fint när någon vågar tänka färg. Även i tak!
 
E
Skrivet av: Björn

Fin färg, har själv blandat Kromgrön med oxidgult, men bara målat småsaker.

Det är ju klart snyggt och tidstypiskt, men är det inte jobbigt för ryggen att stå vid diskbänken när sockeln ligger så långt ut?
 
E
Skrivet av: SoleboErik

Jättefint! Kostnadsredovisningen blir tyvärr lite irrelevant när "svågern är rörmokare" och de själva är både snickare och målare. Det hade varit intressant att få se en uppskattning av total kostnad med inhyrda hantverkare. Har själv gjort ett liknande köksprojekt, tidsanda 1923. Jätteroligt att jämföra!
 
E
Skrivet av: Sophie

Tack för berömmet. Färgen i taket är original från när huset byggdes faktiskt. Jag har dock målat över en ny strykning färg eftersom det krävdes en del spackling efter alla spikhål när vi tagit ner masonittaket som satt över.

Det är inte alls jobbigt att ha sockeln utanpåliggande. Första veckan hände det att jag slog i tårna nån gång men nu gör jag det aldrig. Vi funderade en del på det innan vi gjorde köket men upptäckte att oftast hade man ändå fötterna placerade utanför skåpen även när sockeln var innanför. Testa själv hemma hur du står vid diskbänken.Du får stå väldigt nära för att ha tårna under skåpen och det blir nästan obehagligt, tycker jag iallafall.

Jag förstår inte riktigt varför kostnadsredovisningen är irrelevant. Den är verklig om något! :) Detta är vad vi faktiskt har betalat för vårt kök. Det är klart att det går fortare för min sambo att bygga när han är snickare men han har inte gjort något i köket som inte vilken normalhändig person som helst kan göra: riva en massa, lägga ett massivt trägolv, spika pärlspont på väggarna, montera in färdigbyggda köksmoduler, sätta lister och sätta i en dörr. Det är inga jättesvåra saker, det enda vi tjänat på detta är att det i såfall gick fortare än om någon som inte är utbildad och erfaren hade gjort det. Han har också murat upp för vedspisen och putsat murstocken fast han inte är murare.

Att svågern hjälpt till med rörmokeriet är inte heller någon stor kostnad, materialet är med i beräkningen och arbetstiden handlar om att koppla in en kran och dra fram en ledning till diskmaskinen så det är inte många timmars arbete. Att dra avloppet kan man göra själv.

Vi har ju även hyvlat vår egen pärlspont och alla snickerier och inte betalat marknadspris på dem men det är ju också något vem som helst faktiskt kan göra om man väljer att investera i en hyvel som vi gjorde för några år sedan.

Och förresten... jag är inte målare jag är lärare, måla kan jag ändå och blanda färg också! :-D
 
E
Skrivet av: Karin

Hej! Oj, vad fint och hemtrevligt! Spiskåpan, fanns den sedan innan? Och vad är det för fläkt jag kan ana inunder? Tack på förhand!
 
E
Skrivet av: Sophie

Nej spiskåpan är tillverkad av plåt och ihopsvetsad. Ett experiment för att på ett billigt sätt få till vad vi ville ha, vi är inte riktigt nöjda och funderar frotfarande på hur vi ska lösa det på ett bra sätt och det är därför taklisten inte kommit upp runt om ännu. Fläkten under är en vanlig inbyggnadsfläkt.
 
E
Skrivet av: Mattias

Hej Sophie! Vilket jättefint kök! Kanonfint arbete! Helt i rätt tidsanda! Är det ett Kvänumkök?
 
E
Skrivet av: Therese

Hej, vilket fantastiskt fint kök! Vi letar en liknande färg - går det att säga vilken NCS kod det är?
 
E
Skrivet av: Erika

Vilket underbart vackert kök! Tack för inspiration och detaljerad redovisning. Det är till stor hjälp nu då vi planerar köksrenovering i vårt hus från 1921. Älskar den gröna färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.