E
Skrivet av: DG

Om det ändå fanns en myndighet som kunde granska deras sätt att "bygga" hus också!
 
E
Skrivet av: Mozez

DG>> :D

Hursomhaver, jag tycker det i grunden är en bra idé, men det bör granskas och analyseras då detta "Ellos" system har gjort människor skuldsatta och inkapabla att betala sina räkningar med beloppet långt under en kontantinsats till ett hus.
 
E
Skrivet av: kk

DG det är inget fel på deras hus . Och jag tycker ide är bra
 
E
Skrivet av: DG

Re: kk
Inget fel på deras hus...?! :)
 
E
Skrivet av: Guran

DG: beskriv gärna sakligt vad du menar.
 
E
Skrivet av: DG

Jag hävdar att alla hus som byggs idag (med väldigt få undantag) är av usel kvalitet! Och Älvsbyhus befinner sig i botten av den skalan... Självklart finns det dom som är "jättenöjda" med sina Älvsbyhus men jag kategoriserar dem tillsammans med den stora andel av personer som inte förhandlar om sina bolån! Dom är oerhört korkade och förstår inte att dom har blivit lurade! Jag begriper att det inte är "PK" att säga så här men alla vet att det är så.
Om man då är korkad och inte begriper att man blivit lurad, spelar det då någon roll? Jag menar att det är resursslöseri att bygga alla dessa "skithus" vars hållbarhet är oerhört begränsad. Lägg därtill allt jäkla byggfusk och fiffel (oavssett byggföretag) så inser vi snart att byggare bara lurar oss gång på gång. Skiten ska ju renoveras och repareras från allt byggfusk och fiffel!
Då har jag inte ens gått in på allt fusk som byggbranschen står för inom den allmäna sektorn! Alla skolor, ålderdomshem, dagis, bibliotek osv osv som är fuktskadare och behöver renoveras efter ett fåtal år. Lägg därtill "storföretagens" kartelbildningar och asfaltfusk där staten blir lurad om och om igen!
Vad har allt detta med Älvsbyhus att göra då? Jo, jag menar att byggbranschen är rutten och att Älvsbyhus befinner sig längst ner på den skalan! Och att det finns många korkade kunder därute som inte förstår bättre! Protesterar du mot det så tillhör du förmodligen detta gäng! :D
Nu ska Älvsbyhus locka till sig ännu fler korkade kunder genom att låna ut de 15% av priset som inte banken får lov att göra! Tragiskt men sant och många korkade människor kommer att råka illa ut.
 
E
Skrivet av: Korkad

Vad skönt DG, du känns som en stabil person. Alla andra luras och du vet bäst.
 
E
Skrivet av: DG

Tackar Korkad! Det värmer! :D
 
E
Skrivet av: tummen mitt i handen

Varför krångla till det?

Säg att huset "kostar" 1 MSEK. Älsbyhus ger 0,1 MSEK i "rabatt" till kunden. Kunden lånar 0,85 MSEK dvs 85% av "värdet" av huset på banken, cashar 0,05 MSEK och "får" 0,1 MSEK av Älsbyhus.

Förvånar mig att ingen husfabrikant har kört en sådan variant redan!
 
E
Skrivet av: Smart

Visst man kan ju sitta i sin hyresrätt anno miljonprogrammet och vara bitter på livet...
Nu har jag ingen aning om hur bra eller dåliga Älvsbyhus är, men står valet mellan att låta barnen växa upp i en sunkig hyresrätt eller ett nybyggt hus är valet väldigt enkelt för mig :)
 
E
Skrivet av: Ännu smartare

Eller så köper man ett hus från den tiden när yrkesheder, moral och etik fortfarande var ett kännt begrepp bland våra byggare.
 
E
Skrivet av: Smartast

Ja precis! Som efter radonsanering, nytt värmesystem, tilläggsisolering fönsterbyte takomläggning nya badrum kök, gräva upp gammal dränering och en hel massa annat kan närma sig boendestandard och ekonomi jämfört med ett nytt hus.
Men det är ju trevligt med en uppvuxen trädgård, förvisso.
 
E
Skrivet av: Ybersmartast

25 000 i uppläggningsavgift låter mycket. Enl konsumentkreditlagen får man bara ta ut för faktiska kostnader man haft för just den krediten i uppläggningsavgift. Vinst får man bara göra på räntan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.