Är inte nöjd med den befintliga, eller snarare mer obefintliga, belysningen som vi idag har i våran hall. Den är i stort behov av uppgradering, allra helst nu när den mörkare årstiden kommer krypande så sakterliga. Som ni ser på kortet jag bifogat finns det bara en knapphändig lampa i taket som inte lyser upp vidare mycket. Okej... det står en lampa på byrån oxå, mer som en mysbelysning. Blev ställd där vid något tillfälle och har blivit kvar.
Det som vi skulle vilja ha nu, är en kombinerad belysning som lyser så där lite lagom mysigt när man bara är på genomgång, men även kunna lysa ordentligt när man skall klä på/av sig ytterkläder m.m.

Har varit lite inne på spottar i taket, men eftersom det är en hyerslägenhet är jag inte så sugen på att joxa i innertaket. Har inte hittat några snygga utanpåliggande heller. Dessutom vet jag inte hur man skulle kunna gömma kablarna snyggast möjligast heller. Kanske bygga in spottarna i något och sedan fästa i taket? Har liksom inte någon riktigt bra idé... Några andra lampor som skulle kunna passa har jag inte hittat heller. Har väl snöat in för mycket på spottar och är förbannad på att det inte går att lösa på något smidigt sätt...

Skall beskriva hallen lite mer: Den är ca 5 meter lång. Kortet är taget när jag står i dörröppningen ut från lägenheten. Direkt till vänster är dörren in till sovrummet. Syns kanske lite dåligt. Längs bort i bild är öppningen till vardagsrummet. Tapeten är inte helvit som det kanske ser ut. Den går i samma stil som bården i svagt brunt.

Tar tacksamt emot tips och idéer från er här på forumet. ;)

Är öppen för alla förslag!

//Bybben

 
  • DSC00033.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Du gör som de flesta och kallar en downlight för en spotlight och vad jag vill rekommendera dig är helt enkelt en spotlight-armatur som du styr med dimmer. Det bör ge dig vad du är ute efter. Du kan dimma till mysbelysning och du kan dra på för bättre belysning när det behövs. Du kan också enkelt rikta ljuset.

Jag tycker att Silverstone från Elbutik.se är både välbyggda och snygga samtidigt som de är bra i pris!

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8058

Välj en, två eller fyra spottar.
 
ginnfilt skrev:
Hej!

Jag tycker att Silverstone från Elbutik.se är både välbyggda och snygga samtidigt som de är bra i pris!

[länk]

Välj en, två eller fyra spottar.
De spottarna är jättefina. Har själv tänkt köpa just dem men varit lite osäk på om man behöver göra hål i taket för att sätta dit dem. Vet du något om detta?
 
Vad menar du med hål i taket? Inte mer än hål för två skruv behövs.

Du fäster en platta mot taket som du sedan skruvar fast hela armaturen i. Om du förstorar upp bilden på dubbelspotten på elbutik så ser du låsskruvarna...

Kan tillägga att enheterna är riktigt gedigna!
 
Det var ju riktigt snygga spottar som du har hittat. Skall ta och kolla lite extra på dem i någon butik om jag hittar.

Jag har ju en strömbrytare i var ända av hallen till takbelysningen. Hur löser jag det om jag vill dimma belysningen? Finns det färdiga sådana lösningar att köpa? Kan inte komma på att jag sett det någonstans...
 
ginnfilt skrev:
Vad menar du med hål i taket? Inte mer än hål för två skruv behövs.

Du fäster en platta mot taket som du sedan skruvar fast hela armaturen i. Om du förstorar upp bilden på dubbelspotten på elbutik så ser du låsskruvarna...

Kan tillägga att enheterna är riktigt gedigna!
Trodde att de var infällda i taket. Men om det räcker att skruva fast dem så är det ju bara att slå till!
 
Bybben skrev:
Jag har ju en strömbrytare i var ända av hallen till takbelysningen. Hur löser jag det om jag vill dimma belysningen? Finns det färdiga sådana lösningar att köpa? Kan inte komma på att jag sett det någonstans...
Ja du, det övergår mitt kunnande om du vill ha två dimmer som då är trappkopplade. Fråga under el-delen av forumet!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.