Äga eller hyra bostaden? Jonas Lindmark listar för- och nackdelar med de två alternativen. Han konstaterar att boende inte ger nytta bara mätt i kvadratmeter och utgifter i kronor. Att äga sin bostad ger både osynliga fördelar och osynliga extra kostnader.


Du kan läsa artikeln här: Glöm inte de osynliga bokostnaderna
 
E
Skrivet av: Rikard

Om man prioriterade fritid framför hus så är detta inte rätt forum att hålla till på. Samtidigt måste man ju säga att många som äger hus även har som intresse att ta hand om det, som en typ av hobby. Som jag själv exempelvis. Men med rätt planering så finns det ju tid till annat också, även när man äger ett hus.
 
E
Skrivet av: Birger

Jag köpte hus så fick jag mer tid till min fritid hobby för nu har jag plats till bilarna och motorcyklarna hemma och slipper hyra plats hos andra. och på så sätt har jag mer tid över att ta hand om huset oxå.
 
E
Skrivet av: Höglunds

Kombinationen att hyra lägenhet för veckoboende och äga ett fritidsboende för helg- och semesterbruk är inte helt fel. Förutsätter att fritidsboendet ligger på någorlunda nära avstånd.
 
E
Skrivet av: Jörgen

De osynliga bokostnaderna kan uppstå på de mest oväntade sätten. Har precis köpt ett hus efter att sålt min bostadsrätt. Ett glapp uppkom mellan tillträdet till huset och erhållandet av likviden för lägenheten vilket medförde ett behov av ett "överbryggningslån". Inga probelm från Swedbank. Dock dagarna innan tillträde till huser skulle ske och utlösning av lånet så visade det sig att Swedbank krävde att jag skulle acceptera en massa tjänster till ohemula arvodenut över vad som överenskommits från början. Att tacka nej till dessa tjänster skulle innebära att de ej skulle bevilja lånet.

Det är allt mer uppenbart att bankerna hanterar sin kunder på samma sätt som rövarbaronerna inom skatteverket.
 
E
Skrivet av: Andersson

Sålde villan och köpte ett mindre hyreshus som vi bor själva i. Strävar efter att det egna boendet ska vara gratis.
Den reglerade hyresmarknaden är horribel!
I alla andra sammanhang sätts priset av vad kunden är villig att betala. Här råder planhushållsekonomins sista utpost! Dessutom är hyresgästen enligt lagen att betrakta som närmast lätt efterbliven och har stort utrymme att uppföra sig osedvanligt dumt utan att behöva ta ansvar för följderna. Det är inte konstigt att det byggs få hyresrätter.
Nu är min fastighet min pensionsförsäkring och skötebarn men jag har blivit varse att vill man enklast tjäna pengar på bostadsuthyrning så gäller det att hålla drift och underhåll på ett absolut minimum.
Exempel: Det finns en anledning till att det bara är en tvättmaskin till 20 lägenheter. Då finns det en anordning för hushållstvätt och lagen är nöjd.
 
E
Skrivet av: Klas2k

Jag håller nog med dig där. Om du hade kunnat ta ut lite mer hyra om hyresgästerna varit nöjda så hade du kanske haft ett incitament att installera tre tvättmaskiner till - eller ngt annat ?
Sen är väl frågan hur mkt du går i vinst för hyresrätterna, man kan ju tänka sig ngt lägre vinst och nöjdare hyresgäster bara för att man är en sån person också ?
Låter som du också bor i fastigehteten så då får ju du också ut ngt, och vinsten får du ju ändå skatta en del på så det kanske inte blir så mkt mindre inkomster efter skatt räknat ?

Men som sagt du har en poäng - hade kanske varit bättre med slopad hyresrelgering och ngt slags subvention om man vill hålla vissa hyresrätter, tex i innerstan, möjliga även för låginkomstatagare att hyra ?

/K
 
E
Skrivet av: Jimi

"Om man prioriterade fritid framför hus så är detta inte rätt forum att hålla till på".

Vilket märkligt, trångsynt uttalande. Själv är jag inte det minsta intresserad utav trädgårdsarbete, snöskottning, slipning av golv eller liknande sysslor. Jag bor inte ens i ett hus, utan en bostadsrätt. Men jag får likväl ut något av detta forum. Men du menar alltså att jag inte hör hemma här?
 
E
Skrivet av: Christian

Håller med dig här. Jag är inte heller intresserad av att ständigt jobba på mitt hus, därför valde jag ett nybyggt hus med litet underhållskrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.