En personlig reflektion över hur det kan gå till att skaffa avlopp på tomten. Den här gången tittar vi på slutskedet, nämligen rördragningen till och i badrummet.

Du kan läsa artikeln här: Del 3: Att skaffa enskilt avlopp
 
E
Skrivet av: Alexander

Mycket bra skrivet, intressant. Men om man får fråga, vad kostar det cirka att göra allt det här (borra, gräva, installera och dra fram till huset) ? Frågan är på nyfikenhet så det behöver inte vara exakt. / Alex
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, och tack :). Jag tror att jag betalade omkring 110 000 kronor efter rotavdrag för infiltration plus rördragning i badrummet
 
E
Skrivet av: electrocuted

jag har också "problemrör" som går under golvet som gärna fryser när det blir under -15 ute, har monterat värmekabel i det röret, men jag stoppar bara i den när det fins frysrisk, finns ingen anledning att bränna 100watt värme i onödan när frysrisk inte föreligger, dessutom tinar röret på exakt 46 sekunder efter jag kopplat in värmekabeln när jag testade att låta det frysa i vintras, alltså är det ingen fara om man skulle glömma värmekabeln nån gång heller, bara det inte står fruset flera dagar så det blir kärnis i rören som spräcker dom.
 
E
Skrivet av: patriklarsson

Intressant läsning men som sagt, ett avrundat totalpris vore ju kul att veta? Funderade på detta med värmekabel, det måste väll finnas sådana med inbyggd, ev. även justerbar, termostat så de startar först när det är så kallt så rören verkligen fryser? Det kanske är först vid -20-30 minus som det kanske är en handfull dagar per år om man bor lite mer söder ut.
 
E
Skrivet av: Elina

Hej,
Oj bra fråga, jag tror att jag betalade omkring 110 000 kronor efter rotavdrag för infiltration plus rördragning
 
E
Skrivet av: Fredrik

"Inte trodde jag att en toalett skulle kunna skapa så mycket glädje[...]" En typisk sak som man märker först när man bott utan. Riktigt tråkigt var det att vara akut magsjuk med endast tillgång till en separett-mulltoa... Kräktes man inte av sjukan gjorde man det av rengöringen efteråt. Så det är helt klart värt varenda krona att dra in riktig toa när man bor permanent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.