Håller på med ett tak till friggeboden. Lutningen blir ca 4-5grader. Vad behöver man ha för takpapp till detta?

Funderar på att i framtiden ev lägga på sedum på taket.

 
Jo, de säger att vid så liten lutning är det Icopal TopSafe 3* som gäller. Finns både med o utan klisterkant, men återigen vid så liten lutning säger de (icopal, förstås) att det bör limmas manuellt i kanterna / skarvarna. Med Icopal lim då förstås.

Dessutom skall det till underlagspapp, som påstås vara lämpligt med Icopal YAM 2000.

Allt detta har jag lärt mig idag, tack vare Icopals förträffliga broschyrer.

Nu vore det trevligt att höra från någon som inte säljer / är sponsrad av, ni vet...
 
Du är helt rätt på det och vill man inte ha icopal kan man välja mataki, produkterna är något så när likvärdiga!!
 
Vegtech tycker att man ska ha ett "godkänt tätskikt" under sedummattorna, något som jag tolkar som att det bör vara ett proffs som lägger taket. Mina undringar:
1) Spelar det EGENTLIGEN någon roll om man använder kvalitetsprodukter och följer instruktionsboken till punkt och pricka, och
2) hur mycket tar en takläggare för ett "friggebodsjobb" egentligen?
 
På en frigge vet jag inte om jag brytt mig, men annars kan man nog instämma med vegtechs åsikter.

Räkna med 150-250 kr/kvm + moms (mataki el. icopal) beroende på var du bor för en aukt. läggare.
 
Är det priser inkl matrial eller enbart arbetet?
 
hasse_f skrev:
Är det priser inkl matrial eller enbart arbetet?
Inkl. allt!!
Men tar du in offert be att få det skriftligt, det finns mindre seriösa aktörer som när dom skickar fakturan har tilläg på tex. upplyft, lossa+sätta tillbaka plåtar, skräphantering etc.
mycket bättre att ha ett fast pris, då vet man vad det kostar och slipper tråkiga överraskningar ;)
Ps. glöm inte att mäta TAKYTAN, många mäter golvytan och tror att takytan är nästan lika stor, men lutning och utsprång gör mer än man tror!
 
Det låter ju skäligt, tycker jag. Förresten, du hade åsikter om Protan-tak i en annan tråd - ligger dom priserna ungefär i linje med detta? Vår arkitekt vurmar för Protan (för stora huset)...
 
Det ÄR skäligt med tanke på att det har vissa krav på sig vad det gäller täthet osv. betänk vad det kostar att lägga in en enkel plastmatta tex.
Protan har jag inte jobbat med så mycket men mina erfarenheter är inte särskilt goda, skulle nog inte lägga det själv utan att det fanns särskilda skäl, dessutom finns det väldigt mycket roliga estetiska alternativ på pappsidan för den som har det som argument för protan, särskilt miljövänligt ska det dessutom inte heller vara!
Priserna på villor och dyl. brukar GENERELLT vara lite dyrare än papp, kolla med en auktoriserad icopal eller matakifirma, dom brukar ha båda i sortimentet.
Att arkitekterna vurmar för det vet jag men det är nog mest för att det ska vara lite speciellt (vilket jag inte tycker det är).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.