E
Skrivet av: surfarn

Enligt klassisk ekonomisk teori om marknaden borde detta leda till att priserna sjunker på småhus. Är det någon som vet om det är lättare att förhandla om priserna idag?
 
E
Skrivet av: Magnus

På vilket sätt ger minskad tillgång lägre priser enligt din klassiska ekonomiska teori? Eller tänker du på något annat?
 
E
Skrivet av: surfarn

Tillgången minskar ju inte, husföretagen har väl fortfarande ungefär samma kapacitet som tidigare, vilket gör att de har överkapacitet (ökat utbud då kunderna minskar). Detta borde göra att priserna sjunker. Eller?
 
E
Skrivet av: steff

Låter vettigt - hustillverkarna lär ju vara lite mer pressade att få något sålt... Priserna på färdigbyggda småhus borde stiga framöver...
 
E
Skrivet av: anonym

Meningslöst med tillverkning om denna inte är lönsam. Pressas priserna måste kostnaderna minska. Även om personal sägs upp står man där med
en dyr produktionsapparat (överkapacitet). Detta läge har varat några år så
något måste göras. Att överlämna allt åt marknadskrafterna verkar inte vettigt.
 
E
Skrivet av: Peter

Det här ser ut att bli som jag länge anat. 2013 blir mycket sannolikt året då bobubblan bekräftas och därmed spricker.Hösten 2012 kommer att kännetecknas med orden "mycket trögt" eftersom säljare och köpare inte möts. 2012 punkteras dammen av uppdämt behov av att sälja. Köparna har så klart även ett uppdämt behov, men kan helt enkelt inte möta säljaren alls på samma sätt som tidigare. Min personliga prognos säger ner 15% 2012. Fritidshus sjunker mest, därefter tätt följt villor. Borätter sjunker också, men inte i samma utsträckning som villor. De senaste 10 årens extrema prisuppgångar tror jag knappt att vi lever länge nog för att se igen.
 
E
Skrivet av: Byggare

Kommer hela tiden nya generationer som vill ha hus. Dessutom blir man kräsnare för varje generation. Behovet däms upp och sedan exploderar bomarknaden igen. Den utvecklas aldrig i jämn takt. Så har det alltid varit. Nu dags för låg aktivitet men behovet är konstant. Titta dessutom alla gamla 70 tals hus som det är dags att renovera. Nya tak o fönster mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.