Jag hgar kommit över en del info som gör det mkt biligt att bo 'när det kommer till uppvärmning av en fastighet', en bekant till mig har en egen händigt kostruerat golvvärmen system där han värmer upp sin villa på 120 Kvm boyta för endast 1500Kr/år.
Det hela går ut på att han anv solen och en vattenmantlad brasskamin för att värma upp huset, nu ska det tilläggas att han har en vägg isolering på runt 220mm och 500mm isolering i taket samt att han har 2*70mmm i golvet som det sedan ligger flyttspakel på 'ca. 200 mm totalt med golvrören'

kostnaden för detta golv enl honom ligger på runt 60-75000 kr men räknat på en förtjänst på runt 6-8500 kr för fjärrvärme så blir det ganska snabbt intjänade pengar! :)
 
Intressant... skulle tänka mig att lösningen påminner om VillaVarms koncept. De har mycket kraftig vägg/tak isolering och golvvärmen ovanför plattan innanför de isolerade väggarna. Om man kombinerar detta med vattenmantlad braskamin och solvärme samt FTX-ventilation får man väldigt låga uppvärmningskostnader.

Nu kostar kamin och solvärme ganska mycket antagligen minst 150 000 kr + den extra kostnad som exempevis VillaVarms koncept innebär. Men jag tror också att detta lönar sig framförallt om energipriserna går upp ännu mera... vilket man nog kan räkna med.

Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning?

/Peter
 
Då kan väl ändå inte kostnaden för ved vara medräknad? För kostar gör det ju - om inte i pengar så i tid och arbete!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.