Ni som har byggt nytt:
Hur har era hus sett ut vid inflyttning när det gäller städningen?

Har det varit mycket slipdamm etc. som var kvar vid avflyttning eller har "byggstädning" ingått i era totalpriser?

Vårt kommer att vara "grovstädat" vilket, tror jag, anger att spillbitar, spik etc. kommer att städas ur men att allt annat med varm hand ges till oss.
 
När vi flyttade in var det att dammsuga och torka alla ytor.
Dammigt var det såklart men det blir ju skräpigt när man bär in möbler etc också.
Inget "skäp" lämnat kvar varken på tomten eller inomhus.

När vi byggde hus senast var hela tomten full av "skräp" när huslev. var klara. Vi fick hyra en container och köra bort eländet.

Nu fanns det inte en bräda kvar , jätteskönt !

/ mvh Kicki
 
Vårt var också grovstädat. Det låg kvar damm och en del skyddspapper på golv. Överbliven parkett, målafärg osv var prydligt staplade i ett hörn. Allt annat grovt skräp var borta. Utanför var också grovstädat, men lite grövre om man så uttrycker det. Trasiga tegelpannor och diverse byggskräp lite här och var.

Avsikten med att finstäda själv är att man förväntas gå igenom huset och göra lista över eventuella fel inför slutbesiktning. Slå runt alla fönster, testa allt elektriskt, eventuell bastu och öppenspis mm. Enligt vår erfarenhet behöver man vara i huset mer än ett par dagar för att upptäcka allt.

Berit
 
Lyckans er.. Vi har städat och städat hela byggtiden och efter. Men med de timpriser som byggare tar så blir de dyra "städerskor" ;D
 
Är allmänt allergiskt mot slipdamm. Inte fysiskt utan mer på det mentala planet. Lyckas aldrig få bort allt dessutom har jag lyckats bränna två dammsugare tidigare...
Funderar på att anlita städfirma som tar hand om det. Däremot är det ju, som Berit skriver, ett ypperligt tillfälle att hitta alla småfel om man finstädar själv.

Det med att städa under byggtiden: Får man det? Som jag förstod det så ville inte entreprenören ha oss där springandes för mycket bl.a. av försäkringsskäl då de ansvarar för eventuella olyckor på arbetsplatsen. Städa på tomten är väl Ok men inne i huset?
 
Fördelen med att städa själv är att man verkligen lär känna huset i detalj vilket ger möjlighet att samtidigt skriva upp detaljer som måste åtgärdas av hantverkarna!

En sak är dock säker; slipdamm är ett jä-la påfund =) Vi borstade alla väggar med en bred finhårig borste, lät sedan dammet lägga sig i ett dygn och dammsög hela huset med en industridammsugare, utblåset placerat i ett annat rum för att slippa virvelvind! Våtttorkade sedan golven säkert 5 ggr innan vi flyttade in. Nu våttorkar vi golven en gång per dag för att få upp resterna, verkar finnas hur mycket som helst...

Värst av allt var nog trots allt köket! Där dammsög vi alla skåp och lådor, torkade luckor på insidan, torkade hyllplanen på undersidan... tog säkert en hel dag bara det.

Glöm inte tömma alla golvbrunnar, hantverkarna verkar använda dessa som soptunnor >:(

:)/Fredrik
 
Phuuu, det var det jag befarade...Nä, det får bli städfirma. Är alldeles för lat tror jag.
Tack för alla svar!
 
Ja, nog fick man gno, sopa, dammsuga, torka och torka!
Köksskåpen är värst... vi har bott här sen 20/2 och jag tror jag har torkat ur dem 5 ggr men det skulle behövas igen. Men till slut försvinner det väl ;)

Men som många påpekat redan, det var kanonbra att gå igenom alla skrymslen i huset. Det blev en lista på vad hantverkarna missat!
 
Håller helt med.... Man skall ju bo därett tag, så det är bra att hitta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.