Hej,

vi bygger ett tvåplanshus och har valt totalentreprenad (målningsförberett). När huset restes för en månad sen var vi på plats. Allt gick väldgt snabbt och smidigt och vi var nöjda... tills vi upptäckte att dom placerat hela övervåningen 3-4 cm fel. När dom spikade syllen på andra våningen har dom förskjutit den åt ett håll. Det blir ett överhäng på ena långsidan och tvärt om på andra långsidan. Detta hade säkert inte synts speciellt mycket om vi haft stående panel, men vi har valt liggande panel vilket innebär att misstaget kommer att synas.

Vi har inte tagit upp frågan med vår kvalitetsansvarige (leverantörens byggledare) än då vi känner att vi behöver mer kött på benen för att veta hur vi ska agera.

Är detta ett byggfel, och vad kan man i så fall kräva? Vad är rimligt att kräva? Ekonomisk kompensation? Åtgärd av felet?

Vad anser ni?
 
Om det är ett fel (vilket det verkar vara) kräv då i första hand avhjälpande och i andra hand prisavdrag.

 
*brrr* Jag ska oxå bygga med totalentreprenad och det är sånt här jag bävar för... hoppas det löser sig!
 
Hmm.. hur f*n kan man förskjuta en övervåning? Går snickarna på droger? Att man kan få nån innervägg lite fel har jag full förståelse för, men ytterväggarna...
Stå på dig och säg att de ska göra rätt.

Sen undrar jag om inte det är risk för att husleverantörens byggledare är lite väl partisk. Han får ju i princip besiktiga sitt eget jobb. Jag hade nog valt en annan kvalitetsansvarig, som är opartisk.



 
foken skrev:
*brrr* Jag ska oxå bygga med totalentreprenad och det är sånt här jag bävar för... hoppas det löser sig!
Du foken - se till att du har en bra kvalitetsansvarig med utvidgat kontrolluppdrag - det underlättar för dig!

Trist, Tuva, att du godkänt leverantörens KA/byggledare. Vi försöker härinne att propagera för att a) anlita egen KA och b) även anlita egen kontrollant - gärna i kombination med den egna KA'n. Det kostar lite mer, kanske 20-30', men är ofta väl placerade slantar.

Kvalitetsansvarig är egentligen fel benämning på en KA vars uppgifter till största delen består i att fylla i papper myndigheterna kräver.

Hoppas problemet kan lösas, Tuva.
 
Tack för era svar!

Mycket riktigt tycker kvalitetsansvarig att felet är marginellt. Vi borde naturligtvis ha skaffat en extern oberoende kvalitetsansvarig. Vi fick höra att han inte lämnat ett enda hus efter sig med anmärkning vid besiktningen. Det hjälper inte oss nu.

Det är inte kul att känna att det är "vi mot dom" och samtidigt ha kvalitetsansvarig på deras sida.

Vi rekommenderar alla att vända sig till oberoende parter.
 
Tuva_Gbg skrev:
Är detta ett byggfel, och vad kan man i så fall kräva? Vad är rimligt att kräva? Ekonomisk kompensation? Åtgärd av felet?
En så stor förskjutning av ovanvåningen är inte rimligt att behöva godkänna.
Detta är något som borde anmärkas på på slutbesiktningen. Det är dock dumt att vänta så länge.
Självklart skall felet åtgärdas omgående utan försening av bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.