Jag är på G att sätta igång och måla min garageplatta.
Plattan gjöts i mars och sedan har jag byggt graget klart under sommaren.

Min fråga är hurvida jag måste slipa plattan innan jag målar.
Om jag måste detta hur gör jag då enklast?

Jag har även tittat på olika typer av tvåkomponentsfärger.
Väldigt dyra tycker jag men jag såg att Biltema hade en golvfärg still hyfsat pris.
Är det någon som har erfarenhet av denna eller någon annan färg?

Mvh

Pajen
 
Med tanke på att det är ett garagegolv som får tuff behandling så skulle jag köra riktig 2-komponents färg.

Har en kollega som hyrde en "betong-slip" eller någe liknande och drog av ytan på golvet.

Sen målade han.

Han blev nöjd
 
Hej
Tydligen finns ett lager "betonghud" som man bör ta bort för att få färgen att sitta. Detta kan göras antingen genom att slipa golvet eller genom att stryka golvet med en syra(?). Eftersom vi inte hade speciell koll valde vi att slipa av golvet.

Har vänner som målat med Biltemas färg, den ska vara helt ok. Vi målade med "Starka golv" som vi köpte på Bauhaus. Blev jättebra men fy vad starkt sån här färg luktar när man håller på!
 
Ja, cementhuden måste väck, annars kommer stora färgbitar lossna (med cementhud på baksidan) efter ett tag. Inte vidare roligt. Dels för att det lämnar ganska fula fläckar och dels för att man vet att det kommer hända överallt om man inte avlägsnar denna cementhud. Gör som jag inte gjorde! Hyr en riktig golvdiamantslip och kör på. Det blir tydligen slätt och fint och färgen sitter sedan otroligt bra. Syra kräver att man har golvbrunn och kan skölja golvet ordentligt efteråt. Syra skall dessutom inte vara så trevligt att jobba med. Jag körde med en oljefärg på golvet eftersom det är en träverkstad där inga bilar kommer stå med vinterdubbarna. Den verkar förvånandsvärt stark, men hade jag gjort det igen hade jag valt en riktig 2-komponentslack även fast man nästan kan lägga ett billigt klinkergolv för ungefär dubbla pengen.
 
Ska man inte ha en färg som andas? Jag har en verkstad på 40kvm som jag ska fixa golvet på nu i helgen. Först slipa såklart...

Men jag vet fortfarande inte om jag ska lägga klinker (ömtåligt i en verkstad?) eller om jag ska måla.

Hittade denna produkt som förstärker betongen 5ggr OCH andas!
http://www.exxacon.com/ :surprised:
 
Masses skrev:
Ska man inte ha en färg som andas? Jag har en verkstad på 40kvm som jag ska fixa golvet på nu i helgen. Först slipa såklart...

Men jag vet fortfarande inte om jag ska lägga klinker (ömtåligt i en verkstad?) eller om jag ska måla.

Hittade denna produkt som förstärker betongen 5ggr OCH andas!
[länk]  :surprised:
Låter som om det är vattenglasbaserat.

Annars finns det ju allehanda plastdispersioner som används på betonggolv med hård trafik, typ truckar.
 
Masses skrev:
Ska man inte ha en färg som andas? Jag har en verkstad på 40kvm som jag ska fixa golvet på nu i helgen. Först slipa såklart...

Men jag vet fortfarande inte om jag ska lägga klinker (ömtåligt i en verkstad?) eller om jag ska måla.

Hittade denna produkt som förstärker betongen 5ggr OCH andas!
[länk]  :surprised:
Pris?
Hur skiljer sig denna från behandling med t ex oxanolja som jag fick tips om i en annan tråd.
 
Killen jag pratade med joddlade ngt om 7kr litern och vad jag kunde utläsa på hemsidan där så räckte 1 liter till 7kvm.
 
7 kr litern? Vad hade killen du pratat med druckit? Man får inte ens en liter mjölk för 7 kr... :-?
 
Tänkte exakt samma sak.. eller nästan. Inte ens ramlösa kostar så lite som 7kr litern :)
 
;D

Jag vet jag reagerad oxå likadant. Men jag väntar på en offert så det ska bli intressant att se! :D
 
Du får gärna lägga ut priset här när du fått offerten. Är mycket intresserad...
 
Så gott folk!! Fick nedanstående svar:

Hej Matthias.
Angående samtalet 20060119.
Ca 40 m² en behandling med
Exxacon 102             10 liter a 75:-     =750:-
Exxacon  202             10 liter a 80:-    =800:-
                                          Summa    1550:-
                                    25%Moms      388:-
                                             Total    1938:-
Det blir några liter extra men det är bara att lägga två gånger av båda så blir golvet både starkare och blankare. Dunkar 10 liters


Klippte ut vad ovanstående är för ngt:
EXXACON 102 tränger ner i betongen och reagerar med betongens kalciumkiselhydrater varvid betongytan förstärks upp till 5 ggr och ger en tät och tålig yta

Inträngningsdjup (beroende på betongkvalitet och golvets ålder) : 5-10 mm

EXXACON 202 Finish har tillsats av en förnätad acryl som stannar kvar på ytan medan silikatet reagerar kemiskt med betongen och förstärker denna.

Ger en tätare, blankare och mera lättstädad yta samt en ökad motståndskraft mot nedträngande oljor och syror.
 
Nja? :) 75kr/litern var det ju, inte 7kr :) Nåja, det kändes faktiskt som att det var en siffra för lite. Det är ju inte dyrt i alla fall. Fast det beror väl iofs på hur bra det är :)

Lycka till och återkom med rapport om du väljer det.
 
Har du koll på om Exxacon ska klara dubbhjul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.