Hermansson Hiller Lundbergs Villa L är Inte så stort och utan rader av tomma rum.

Du kan läsa artikeln här: Tre hus istället för ett
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Vilket läge! Om man gillar sjöutsikt alltså ;)

Och för en gångs skull tycker jag att det är snyggt med de platta taken.

Och à propos forumtråden
"Varför denna aversion mot att bygga nytt, inspirerat av äldre stilar"

http://www.byggahus.se/forum/arkitekter-arkitektritat-extern-design/2035...

Så är det intressant att här har man kombinerat platta tak (nyfunkis) med stora takutsprång (traditionellt). Det bästa av båda värdar alltså!

Men jag funderade över hur de kunde få bygglov med så stora glasytor, med tanken på energikraven. Men så läste jag i en av bildtexterna:
"Byggnaderna är förberedda för bergvärme med ett vattenburet system installerat under golven. Tanken är att husen ska fungera året runt"

"Tanken är..." Aha, det är byggt som ett fritidshus utan krav på energihushållning.

Så efter några år flyttar man dit och det blir en permanentbostad.

Har man lust och råd går allt!
 
E
Skrivet av: ola

Ja, jag är inte heller någon älskare av de platta taken som tydligen har blivit trendigt. Men de här kåkarna är ju faktiskt fina! Kanske för att de är i harmoni med naturen till skillnad från det bedrövliga bygget på Öland (eller var det Gotland) som Byggahus uppmärksammade för ngra veckor sedan. Det finns tydligen arkitekter som har god smak ;-). Bor själv i skärgården i ett tradionellt skärgårdhus och hade inte haft något emot att få ett sådant grannhus. Fast hade nog blivit lite avundsjuk....
 
E
Skrivet av: Nisken

Snyggt, men opraktiskt med olika hus för badrum/sovrum och kök/vardagsrum.

Kan du se dig själv pulsa fram i snöstormen mellan funktionerna?

En designputte helt utan verklighetsförankring! Snyggt men opraktiskt.
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Perfekt att dela upp det! Då får gästerna/svärföräldrarna ett eget hus när de hälsar på. Förutsätter att det finns toalett i alla huskroppar. Fler som tänker som vi har gjort med vårt husprojekt. Jag föredrar dock att bygga ihop olika huskroppar med uterum, carport el liknade. Då blir det en mäktig helhet som gör att det ser pampigare ut än vad det egentligen är ;).

/Niklas Edelströmhttp://nybyggaranda.se/
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Det är kanske inte helt lätt, och inte helt gratis heller, att borra och spränga för vatten och avlopp till tre hus när de är byggda på en bergknalle.
 
E
Skrivet av: carra

Jättefint ! Men inge kul med takskottningen! Skriver jag som själv bor i ett gammalt hus med nästan platta tak.... o ännu närmare vattnet...
 
E
Skrivet av: Curt Widlund

Takutsprånget OK. Platta tak får vattnetpölar att bildas på taket som vid minusgrader utvidgas och spräcker pappen. min 15 ° lutning hängränna med avlopp i en sluttning och avrinning så vattnet inte kommer under grunden.
Vinden skall ha 50 cm isolering och luftspalt under taket för genomluftning av fukt med inlopp på lägre sidan och luftutlopp på den övre sidan och 1 mm metalltrådgaller för att blockera för möss. Nackdel med genomsikt är att fåglar flyger på fönstren. Nackdel vid saltsjön och starka vindar är att saltvatten lätt rostar oskyddat järn. Yttre fönstrerglaset blir flammiga av saltvattendimma.
 
E
Skrivet av: Helmut Maripuu

Skulle vara något för mig och andra pensionärer som sitter i för stora villor men inte vill flytta till en lägenhet.
Tänk om någon kunde bygga stugbyar med hus på ca 60 kvadratmeter och skogstomter .
Borde inte vara helt omöjligt att tillverka billiga 20 kvadratmeters moduler på fabrik som man sedan ställer ut i ett naturskönt område inte alltför långt från städerna.
Definitivt mitt drömboende om man dessutom hade tillgång till gemensamma samlingssalar som en form av halv kollektiv boende.
 
E
Skrivet av: Oskar

Ah, trevligt läge mitt emot gamla KA1! :)
 
Det är väl kanske mer intressant att intervjua de som byggde huset, vem va hantverkaren?
 
Inte direkt ett stort i-landsproblem att gå mellan byggnader. Vad är medelsnömängd i Sthlms-skärgård på ett år? Gnäll gnäll, gör det bättre själv då som Stenmark sa...
 
Vackert hus med skönt kök.
Jag har dock svårt för dessa glasväggar som går ända ned till golvet. Får mig att känna mig obekväm, jag vill ha en tydlig avgränsning mellan interiör och exteriör.

Undrar också över bäcken som nämns flera gånger. Jag är orolig för att man gjort ingrepp som försämrar dess naturliga funktion. Det är tyvärr frestande för många att "städa" och dämma vattendrag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.