Har du ett hus som är mer än 50 år gammalt och med ett elsystem som aldrig bytts ut, är det dags för en elrenovering. Här ger vi ett exempel på vad det kan kosta att byta ut husets elsystem.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att byta ut husets elsystem?
 
E
Skrivet av: dn

Mycket bra artikel! Det kostar av egen erfarenhet
 
E
Skrivet av: Ludde

1500:- i timmen? har dom silkesskor på sig, slicktestar all el,. kromar å tvättar bilen eller har jag räknat fel?
 
E
Skrivet av: Kimby

Det står timdebitering: 575 kr i artikeln. Arbete: 64h x 575 = 36 800 kr
 
E
Skrivet av: Lars

Det är tur att man har en elektriker i släkten så man har fått allt utbytt och jordat gratis!
 
E
Skrivet av: Kinbla

Vaför automatsäkring? Vissa klagar på att dessa kan bränna fast och tycker man att det ska vara automatsäkrat är det nog ett illa planerat elsystem med belastningen av säkringarna fel. Däremot jordfelsbrytare för din säkerhet.

Skippa alla LEDdimmrar som ger störningar på din ström i huset. Stör och förstör om du gillar att lyssna på en bättre ljudanläggning. Har för mig att det även kan störa trådläst nätverk. Är dock ej helt säker på detta. Alternativ till att byta ut och slänga gamla hederliga lampor är väl att faktiskt släcka lampan när den ej används.
 
E
Skrivet av: Gäst

När dvärgbrytarna kom (automatsäkringar), så hade de en tendens till att bränna fast efter att de hade löst ca 3 ggr. Nuförtiden är detta inte ett problem, dock är det många som föredrar diazedsäkringar för att då har man en synlig brytpunkt. Men rent funktionellt och säkerhetsmässigt så är dvärgbrytare lika bra som "gamla proppar".
 
E
Skrivet av: pnilz

Hur vet du att det är snedbelastat? Det står ju ingenting om hur elen ska fördelas.
 
E
Skrivet av: Kinbla

Vaför automatsäkring? Vissa klagar på att dessa kan bränna fast och tycker man att det ska vara automatsäkrat är det nog ett illa planerat elsystem med belastningen av säkringarna fel. Däremot jordfelsbrytare för din säkerhet.

Skippa alla LEDdimmrar som ger störningar på din ström i huset. Stör och förstör om du gillar att lyssna på en bättre ljudanläggning. Har för mig att det även kan störa trådläst nätverk. Är dock ej helt säker på detta. Alternativ till att byta ut och slänga gamla hederliga lampor är väl att faktiskt släcka lampan när den ej används.
 
E
Skrivet av: Höckhult

Är åter igen lite facinerad av priserna på den här siten. Antar det är Stockholmspriser.

Bytte ut all el för 5 år sedan (var från 1945) Min kåk är på 180kvm och verkar haft marginellt mer att byta mot exemplet och gick totalt på 38000:- efter ROT
 
E
Skrivet av: johan

och exemplet i artikeln blev 34.000 efter ROT
 
E
Skrivet av: Christofer

För att reda ut automatsäkringar kontra diazxed, diazed har INGEN synlig brytpunkt. En synlig brytpunkt menas att du ser stället du kan manövrera strömmen på, gäller lastbrytare effektbrytare osv. Att automatsäkringar bränner fast gäller nog endast om man köper biltema produkter eller okända fabrikat. I övriga europa så har de använt dvärgbrytare sen 30-40 år tillbaka, men återigen sverige som ligger långt efter.
 
E
Skrivet av: elektriker

Byter elcentral tredje dag????? Två dagar uttan el ???
Två tråda om , en byter central och mätartavla. 24 tim + 4 tim test och dok.
:):):)
 
E
Skrivet av: sebastian fant

Det står att på tredje dagen behövs bara halva arbetsstyrkan. Det tyder på att de är fler än en person. När jag drog om elen i min 100m2 3:a och bytte uttag, brytare med mera så tog det 2 dagar och jag tycker siffrorna verkar rimliga.
En lägenhet är ju ofta betydligt enklare än en villa om man bortser från metalrör osv.
 
E
Skrivet av: efter renovering

Du kan sänka kostnaden för material. Jag köpte materialet på webbplatsen: elektriskashop.se Allt är mycket billigare. Jag sparade mer än 3.000 kronor på 120m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.