Energianvändningen i svenska småhus har minskat eftersom 2011 var varmare än tidigare år. Dessutom har värmepumpar stadigt ökat i användning. Läs hur vi värmde småhusen 2011.

Du kan läsa artikeln här: Så värmer vi våra hus
 
E
Skrivet av: Peter

Hur har de tänkt med detta:
Luft/luft-, vattenvärmepump räknas som elvärme och berg-, sjö- och jord/vattenvärmepump räknas som sin egen?

Men alla använder el förutom vanlig hederlig vedeldning.
 
E
Skrivet av: Jonas

Håller med föregående! Helt galet att inte separera alla olika typer av värmepumpar. Dom kan ju åt minstånde skapa en kategori för vattenburen värme från frånluft eller luft/vatten värmepumpar.
 
Ja, det är bara köpt energi som räknas med i statistiken och den totala energiförbrukningen i småhus har minskat delvis pga att allt fler installerar värmepumpar. Det vore ju pedagogiskt av Energimyndigheten att visa hur mycket energi som utvinns ur luft/vatten och luftvärmepumpar också.
 
E
Skrivet av: Stefan

Jag för min del är skeptisk till hur de kommer fram till (tror?) att det är primärt utrymmesbrist som hindrar oss med direktverkande el att konvertera till vattenburet. Det är ju kostnaden som är enorm. Brytpunkten för att inom rimlig tid (10-15 år) räkna hem en sådan investering är ett uppvärmningsbehov på ca 20000kWh. Jag ligger ungefär där och då är det inte säkert att det blir plus inom överskådlig tid. Jag har i vart fall inte en sådan god ekonomi att jag kan avvara nästan en kvarts miljon i långt över 15 år. Visst, sisådär halva kostnaden är en infrastrukturinvestering i huset, som kommer att leva mkt längre än 15 år, och som förmodligen(!) höjer värdet, men det är en kåk på landet så det är inte riktigt samma spelregler vad gäller värde som för villor i stadsplan (= närmare civilisationen).

Utrymmesbrist torde väl endast vara om man vill installera ved- eller pelletspanna, och därmed måste ha ett pannrum + skorsten & ev ved-/pelletsförråd? Sådant brukar ju inte finnas i hus med direktel. Men även här tror jag snarast att det är kostnaden och inte ev utrymmesbrist som begränsar.
 
E
Skrivet av: Daniel

Jag har gaspanna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.