E
Skrivet av: Anders_vPtr

De bästa ytbehandlingsmedel jag vet (ur miljö- och hälsosynpunkt) är 100% naturliga medel som linolja, vax och schellack. Det sistnämnda är min favorit.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Andders_vPtr

Du är skarpögd!

Den där rostranden på de fina skifferplattorna utanför entrén på bild 2 och 3 är ju knappast en prydnad direkt, när man tittar efter lite närmare.

Varför är det fel med hängrännor och stuprör?
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Sorry, kommentaren ovan skulle vara riktad till Roy.
 
E
Skrivet av: Roland

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag vill minnas att på trappor högre än 1 m får det inte finnas öppningar i storleken som är på trappan inne. Ett barn (eller vuxen) trillar lätt igenom den stora öppning som syns väl på bild 7 och 8. Jag har för mig att det inte får finnas öppningar bredare än 10 cm. Eller har jag fel?
 
E
Skrivet av: Rickard

Låg energi tills allt, träet har expanderat och krympt fram och tillbaka några säsonger, då är huset inte längre tätt och kommer att dra betydligt mer energi...
 
E
Skrivet av: kolme

Vaxholm heter det. Fel på skrivmaskin?
Platta tak är en riskkonstruktion som sänker fastighetens värde och gör den fulare.
Trä är ett material som rör sig. Har man tagit hänsyn till detta?
 
E
E
Skrivet av: Leffe

Cortenstål.Bra,men inte perfekt.
Måste monteras-svetsas,förbehandlas.Får inte konstant vara vått.
Rostar-skitar ner.Allt förklaras här:http://www.sbi.se/omraden/o_dokument.asp?mId=9&kId=44&subKId=0&mgrp=0&dI...
Väntar med spänning på nästa Framtidsarkitekt som ritar tak i
Rostfritt syrafast stål.Eller en stor platsbyggd Glaskiva med Solceller
på undersidan.Tycker personligen att huset ser ut som en privat
version av Akutmottagning.Sterilt och kallt,inte alls mysigt men säkert Dyrt.
 
E
Skrivet av: Athena

Håller fullständigt med om att det är skandal att bygga ett Ûbermodernt hus mitt i den äldre bebyggelsen av Vaxholms stadskärna. dessutom verkar beställaren totalt egotrippad och hänsynslös gentemot grannarna. Arkitektonisk experimentlusta borde hållas utanför tätbebyggelse, likaså dessa evinnerligt självgoda ekoterrorister.
 
Hihi.. Funderade på att dra igång en omgång pop-corn innan jag började läsa kommentarerna. Det borde jag ha gjort..
De mest förväntade dissarna:
- I Vaxholm får man bara bygga likadant som jag tror att man gjorde förr i tiden.
- Jag tror detta är dyrt och därmed dåligt.
- Jag bestämmer att detta är fult.
Samtliga föll in!

Eftersom jag är på bra humör bjuder jag på några till:
- Jag tror inte på att det är helt ekologiskt. CHECK
- Ekologiskt är inte bra för naturen och de som tycker det är idioter. CHECK
- Jag tror huset kommer bli dåligt inom några år. CHECK
- Jag tror inte på beräkningarna. CHECK
- Nu har jag detaljstuderat bilderna i flera timmar. Till sist hittade jag något som jag kan anmärka på. CHECK
- Ägaren är en idiot. CHECK

Varför i h*vete är det ett sådant problem för hela världen att något bygger ett hus som de tycker är vackert, med teknik som de tror är framtiden, som ligger på deras favoritplats, som kostar mer än vi andra har råd med?

Själv tycker jag detta var väldigt häftigt! uppskattar inte alla detaljer och skulle absolut inte ha byggt det likadant. Men jag skulle välja detta framför minst 95% av alla hus som finns i Sverige (om jag hade haft råd och kunde flytta det).
Självklart förtjänar sådana här hus att placeras bland andra vackra hus. Då borde Vaxholm vara perfekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.