Kanske fel forum, men hittade inga motsvarande frågor under Byggmaterial och -teknik så jag ställer min takfråga här.

Vi har köpt ett 30-talshus som har en mix av vävspända tak, takplattor som ska se ut som trä, och panel (panel endast i de relativt nya badrummen). Nu är frågan vad vi ska göra med taken. De vävspända är inte i bästa skick, och de med takplattor är riktigt gräsliga.

Ska vi spänna nytt tak, eller ska vi köra med panel i taket (som vi i så fall har för avsikt att måla vit), eller ska vi ha gips, eller annat alternativ?

I kök och matrum samt hall tänker vi nog ha takspottar, men i övrigt vanliga tak. Takhöjd är mellan 245 och 248 (lite beroende på att det är olika mycket material på golven).

Tacksam för all input!

/alacs
 
Om någon som läser detta har ett förslag på bättre forum att posta frågan på så säg till!!!
 
Jag skulle ta och behålla de spända taken och laga upp dem! Det blir en viss känsla i dem som man aldrig kan få i några andra tak. Vad har de befintliga spänntaken för skador? Har reparerat våra så de uppfyller mitt grundkrav "lagom bra är tillräckligt bra" (de uppfyllde även sambons krav visade det sig, de är långt mer högt ställda än mina...)

Om du ska göra nya späntak tänk på att regla upp 60x60 eller 30 x30 under så du kan öka flexibiliteten i lamphängning. Vem vill endast ha ett alternativ för all framtid - nuför tiden? Det jag menar är då att du senare kan göra nya hål för lampkrokar med stabil upphängning och laga de gamla hålen...
/EL
 
Vi bor i ett hus från -35, väldigt mycket är orört men taken åker....
Dels passar dom inte in och vi har till och med sänkt taket i vissa rum för att få plats med spotlights i taket.

Det är svårt att få till taken bra utan att det syns, så riv ner det befintliga och sätt panel som ni tänkt.
Det är inte kul att se skavankerna om man inte lyckas....
 
Vi hade ljudisolerande tak som tidigare ägare pga hörselproblem satt in på stora delar av nedervåningen. Där tog vi ner det och masonittaket under, vilket sen vara var orginaltak av spännpapp med massa spikhål kvar. Hade tänkt renovera det ett tag, men det blev panel vi ska måla vit. På övervåningen har vi masonit? i "brädmönster" och späda tal i väv och papp. Jag tycker pappstak är snygga faktiskt! Under pappen lär ju nån slags spontat tak ligga på nedervåningen iaf, det gjorde det hos oss. Kanske kan man bara måla det om det är snyggt gjort?
 
Om du ska behålla dom hänger också lite på om du ska ha lampor i taket och om dom kommer att flyttas.
Vi har spänntak och jag har lagat dom :)men nu åker dom ut :-X
jag är sååå trött på dom då du inte kan sätta upp någon spott där du vill eller byta lampor.
Men det är väl för att vi ständigt förändra hemma::)
För kan du fixa till dom o sen inte kommer att flytta lampor så skulle jag nog ha det kvar...
Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.