E
Skrivet av: bo 137

läs på om PVC fönster och jämnför inte med trädgårdsmöbler finns många hus i hela Europa som haft PVC fönster i mer än 50 år och just nu byggs ett
jättehotell i New York med mer än 1000 fönster i PVC och det är kvallite som har avgjort valet
 
E
Skrivet av: bo137

mins inte rätta antalet fönster men det är mellan 3-5000 st i ett som jag sa jättehotell i New york
 
E
Skrivet av: Tomas

Leopold är uppenbart ett troll. Gå inte i svaromål.
 
E
Skrivet av: Afem

Vad är ett "troll"
 
E
Skrivet av: Robbie

För att haka på om plastfönster: vi köpte ELIT-fönster (sk svenska kvalitetsfönster) tvåfärgade (svarta utvändigt och vita invändigt). Dessa fönster hade redan vid leverans sprickor i träet, dåligt lackade (som apelsinskal), inte ytbahandlade överallt, felaktigt monterade spanjoletter, kåda som rann. De var inte direkt billiga. Efter ca tre år på östersidan var det dags att måla listerna. Den svarta färgen bleknar (ok inte anmärkningsvärt i sig kanske, men inget fönster hänger på södersida). Kådan fortsätter att rinna och nu är det 9 år sedan de sattes dit. På yttersidan på ELIT-fönstren sitter en liten aluminiumlist som knäpper högljutt vid temperaturväxlingar - kasst som sovrumsfönster. I andra huskroppen satte jag dit de förhatliga PVC-fönstren. De har en slät yta lätta att hålla rena till skillnad från ELIT apelsinyta. Yttersidan som också här är svart har inte bleknat nämnvärt under de ca 7 åren dessa suttit på plats, men här med skillnaden att flera sitter i söderläge. PVC-fönstren gick att få i valfri storlek på mm och var billigare och hade bättre isolervärde. Enda skillnaden är ju att trä alltid är trä och det saknar jag, men inte till priset av vad som helst.
 
E
Skrivet av: Anders

Leopold är antingen ett troll eller så har han inte begripit det mest grundläggande om byggnadsfysik. Eller så är det en av hans ovänner som på detta vis vill dra hans namn i smutsen.
 
E
Skrivet av: Leopold Mmakender

ALLT som tätas med PLASTFILM i vilken byggnad som helst riskerar att få mögel, komprende!
 
E
Skrivet av: Anders

Men snälla lille Leopold - det möglar inte om man ventilerar.

Leopolds bolag har omsatt 0 kronor om året de senaste tio åren och han har 14 vänner på Facebook. Känns seriöst.
 
E
Skrivet av: diana

Tack och lov för att ni plast och plåt fönster älskare inte hann sätta klorna i mitt härliga 1800-tals hus. Ni begriper ju ingenting om byggnadsvård och kulturvärde. Det går inte ens att jämföra en död platt yta med i bästa fall några fusk spröjs som mer liknar galler. Med handblåsta fönster med liv och struktur.
Känns inte som om den lata typen med ölen har en anning om hur man kittar och sköter fönster om han tror att man ska lägga hela semestern på det varje år.
Klart det blir fukt i ett hus annars vet jag inte hur ni lever, persoligen både duschar, kokar mat och andas jag. Om ni sedan tätar överallt för att spar några korvören kommer det bli dyrt i längden när ni måste sanera mögel.
Vad gäller isolering ska ni ändå isolera varför inte använd natur mtr. som linulls isolering, träfiber etc.

Hus är byggda som en helhet tar du puzzelbitar från ett annat puzzel passar de inte ihop. Moderna hus är konstruerade på ett sätt, gammla på ett annat och bäst mår de av att man inte blandar olika konstuktioner i samma hus. Köp ett nytt hus om ni vill ha de modernt, förstör inte de gammla så kan vi som gillar gammla hus få bo i dem istället.
I övrigt tycker jag att det var otroligt kul och se hur bra mitt hus klarade stormen "Ivar" medan det i de nya husen frös sönder vattenledningar (då de inte har eldstäder ) och taken blåste av. Många moderna hus kan ju inte ens laga, mat få vatten eller värmas upp när elen går.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
G
Javisst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.