Vad kostar det att anlita en arkitekt? Vad får du för pengarna? Vi undersökte timpriser och vad som kan ingå i arkitektens uppdrag.

Du kan läsa artikeln här: Så mycket kostar en arkitekt
 
E
Skrivet av: Christoffer

Tänkte på det här om att man sparar tid genom att anlita en arkitekt. Tid som annars skulle läggas på funderingar kring hur ett visst moment eller lösning skulle utföras. Hur många fundersamma timmar hos ett bygglag behöver man spara in på för att det ska bli lönsamt att en arkitekt ska sköta det åt dem? 1,5 vecka med 835 kronor i timmen är drygt 40 000 kronor. En lite mer erfarenhet snickare (t.ex) använder nog inte många timmar till att bara fundera ut lösningar i ett husbygge.

Bara tänkte lite högt kring just den detaljen. Att sedan arkitekter kan nyttjas till att skapa lite mer speciella hus och lösningar säger jag inget om. :)
 
E
Skrivet av: Gäst

@Christoffer

Det stämmer att det behövs många timmar fundering för byggaren för att en arkitekt ska bli lönsamt om det handlar om standardlösningar.

Men så fort det blir lite speciella lösningar så är det inte många hantverkare som hanterar det på ett bra sätt. De flesta gör som de alltid har gjort, vilket påverkar gestaltningen hos den färdiga produkten.
Man anlitar ju inte en arkitekt för att bygga ett traditionellt hus utan för att få det plats och måttanpassad som även tar hänsyn till ens individuella behov.
 
E
Skrivet av: Mikey

Problemet i det sammanhanget är ju att arkitekter inte är konstruktörer. När en (nyutbildad modern) arkitekt ritar ett komplext konstrutionsproblem kopplar denne in konstruktörer för att hitta dessa byggnadstekniska speciallösningar. Då är det ytterligare en mun som ska mättas. Förr i tiden var en arktiket en kombination av formgivare och ingenjör/konstruktör, numera är man nästan bara formgivare/estet. Inte att förakta den kompetensen dock, men utbildningens innehåll har fokuserats på formgivning.
 
  • Gilla
Minkqvist
  • Laddar…
E
Skrivet av: simon

visst, men så har det varit sen mitten på 1800-talet, då yrkena började skiljas åt, så det är kanske inte så mycket att gråta över. svårt att få tag på en michelangelo i dessa dagar. Har man en normalkunnig arkitekt brular det räcka att en konstruktör jobbar 2-3 dagar, alternativet är att byggaren betalar konstruktören, men han kommer behövas oavsett hur huset byggs, även om han kanske inte gör mer än att skriva under ritningarna för att klara försäkringsdelen.
 
E
Skrivet av: Nils

Vi skulle riva bygga om ett fuktskadat hobby, verkstad hus som ligger separat på vår tomt. Vi bor i ett radhus område med egna innergårdar. Vi skissade länge på hur vi skulle lösa det. Vi skulle dra in vatten och avlopp också. När vi väl var nöjda bad vi om offerter. Vid ett möte sa projektledaren att det skulle kosta som en mindre villa! Med en sådan kostnad insåg vi att det var dumt bygga efter våra amatör ritningar. Vi hittade en arkitekt som kände för området. Vi är så glada att vi insåg våra begränsningar. Att spara 20 000kr på ett bygge på runt 700 000kr. Resultatet blev så mycket bättre än vad vi någonsin drömt om. Jag blir mörkrädd när jag tänker på hur det skulle blivit med vår ritning. Arkitekter har både erfarenhet och utbildning. Han tog fram lösningar vi aldrig hade kunnat komma på.
 
E
Skrivet av: Hector

Vill även råda alla till att skriva ett tydligt och allomfattande kontrakt med sin arkitekt. Vi har precis, efter 18 månader, förlikat i domstol eftersom arkitekten inte gjorde det vi trodde han skulle göra och fakturerade dessutom 180% över överenskommet belopp. I detta fall tog det en arbetsvecka att rita ett garage (!) och då talar vi varken konstruktionsritningar eller ritning för gjutning av bottenplatta. Priset var 1.000kr/timmen (inkl moms). I artikeln står även att en erfaren arkitekt är dyrare men också bättre än en junior så ska alla vara varse om att man kan anlita en mkt erfaren arkitekt (som i vårt fall) men att arbetet ändå delegeras till en nyexaminerad (räknade ut det från initialer på handlingarna samt en snabb uppslagning i arkitektförbundets register). Har tyvärr brännt mig rejält på arkitekter...
 
E
Skrivet av: kajo

Jag vill också se en artikel om konstruktören, samspelet mellan konstruktör och arkitekt etc. För jag har hört flera som snopet konstaterade att arkitekten bara levererat fasadritningar till bygglovet, sen gick det lika mycket pengar till en konstruktör före bygganmälan kunde göras.
 
E
Skrivet av: larja

När vi skulle bygga till vårt egnahemshus anlitade vi arkitekt. Först hade vi själva tänkt, tänkt och tänkt, men efter en förutsättningslös tvåtimmarskonsulation med arkitekten hade han hittat otroligt mycket bättre/mer effektiva/snyggare lösningar än vi själva hade kunnat komma på, trots att vi lagt ner åtskilligt med jobb. Som artikeln nämner - en bra arkitekt ser direkt ljusinsläpp, flöden i huset, etc. Efter konsultationen bad vi arkitekten göra ett konkret ritningsförslag som vi sedan kunde använda vid bygglovsansökan och vid själva byggnationen. Tack vare arkitektens kompetens och kontakter kunde processen med kommunen påskyndas en hel del (ett telefonsamtal med kommunen för att kolla av projektet gjorde att han fick reda på att länsstyrelsen skärpt kraven på kommuner för vilken takkupsbredd de skulle acceptera och att vi inte skulle få dispens för något som bara ett par veckor tidigare hade gått igenom - det hade jag aldrig kommit på att fråga om själv, men det sparade tid genom att ritningen blev rätt från början), och bygglovsmötet gick snabbt och helt utan påpekanden från kommunen. Efter ett tag ändrade vi oss och ville även höja taket, och arkitekten ändrade ritningarna och skötte alla kontakter med kommunen och byggfirman så att vi inte behövde oroa oss för att det skulle strula. Vi betalade knappt 25 000 för arkitektens arbete (650kr/timme) och hela projektet gick på en dryg miljon. Otroligt väl investerade pengar! Vi tog såklart referenser innan vi anlitade arkitekten, tittade på tidigare projekt han gjort och pratade med flera tidigare kunder. Vi hade inget strul med konstruktörsritningar. Det enda vi behövde extra konstruktörsritning var när vi dessutom ville höja taket och behövde en extra pelare som bar upp taket. Då var arkitekten tydlig med att det låg utanför hans kompetensområde att beräkna hållfasthet, men eftersom vi aldrig skrivit kontrakt om att det borde ingå var det ingen överraskning för oss.
 
E
Skrivet av: Pekka

Fundera noga på om det är en arkitekt eller en konstruktör du behöver anlita. Jag anlitade tyvärr en arkitekt då jag skulle göra om mitt enplanshus till ett 1½-planshus och lade massa pengar på fasadritningar och planlösningsritningar som egentligen var värdelösa. Dessa kunde jag ritat själv. Det jag behövde var någon som kunde räkna på hållfasthet för betongplattan på marken (dvs om den håller för 1½-plan) samt hållfasthet för balkar över ytterväggar. Det här kunde arkitekten inte ett smack om och det kom fram först då ritningarna var i princip klara. Hållfasthetsberäkningarna gjordes sedan gratis av leverantören av takstolarna. Det mesta en arkitekt gör kan man faktiskt göra själv.
 
E
Skrivet av: John

Mkt av det en arkitekt gör kan du göra själv precis som att du kan laga mat själv istället för att gå till en restaurang eller klippa håret hemma istället för hos en frisör, sy dina kläder själv istället för att köpa dem i en butik snickra själv istället för att anlita en snickare etc etc. I mångt och mkt handlar det om vilken din ambitionsnivå budget sam möjlighet till att använda egen tid är. Men att påstå att det är samma sak att göra själv som att anlita ett proffs är nonsens, sen finns det givetvis bra och dåliga yrkesmän/yrkeskvinnor. En sak som också är väldigt intressant är att många värderar sin fritid som gratis. Ni som gör detta har ni aldrig funderat över hur mkt extra lön ni kunnat plocka ut på att jobba övertid/extra på ert eget jobb med din ni rimligen är bra på istället för att tex "leka" snickare eller arktiekt eller ngt annat yrke ni faktiskt inte är utbildade till. Eller hur mkt det är värt att lägga alla dessa extra timmar på att leka med barnen eller hjälpa dem med läxorna och fritidsaktiviteter? Alternativkostnad är ngt många tyvärr glömmer. Egen tid är inte gratis även om många tycks tro det.
 
E
Skrivet av: Mikael

Det finns många exempel på hur man klarar sig utan arkitekt. Ett bra exempel är alla kåkstäder i världen. På Hemnet hittar man också mängder med bostäder som är svårsålda eftersom besserwissrar tror att själv är bäste dräng. Som med allt får man vad man betalar för och som vanligt är många dumsnåla.
 
E
Skrivet av: Ståle @ndresen

Det finns inte manga riktigt riktiga arkitekter. Det er nu mera ett skal på en profession som hade med människan att göra. Nu ligger detta yrket i ett vakuum mellan design, industrialism och materiell manifestation. Arkitekturen är inte längre en organism, det är fasader, konstruktion och funktion oberoende av veranda, men oftast underkastat ekonomiska motiv. Jag tycker det ända sättet att kunde bliva en riktig arkitekt är genom först att lära byggande. Hon skulle helst vara myggmästare innan.
Ser man på huset som en levande organism, är det inte bara det "färdiga" bygget som har tydning, också vidare utveckling ock framtidig potential. Här är planerfarenhet och moderne arkitekturutbildning viktig, och denna kompetens vill ofta giva et högre värde på byggande.
 
D
Det finns bra och dåliga yrkesutövare i alla branscher. Det gäller att hitta en bra arkitekt, en man kan samarbeta med och som inte bara försöker realisera sina egna konstnärliga visioner. En arkitekt ska vara lite som en katalysator för beställaren.
 
T
För några år sedan kostade en arkitekt i Stockholm 835 kr i timmen i genomsnitt. Ligger priset kvar på samma nivå idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.