Så går du tillväga, steg för steg, när du vill fräscha upp gammalt kakel genom att måla det.

Du kan läsa artikeln här: Måla på kakel
 
E
Skrivet av: Henrik

Jag testade detta och resultatet blev jätte dåligt. Rekomenderas ej!
 
E
Skrivet av: Hasse

Har sett ett antal sådan här målningar på kakel och kan bara säga att inga har sett bra ut!
Rent ut sagt om du frågar mig ser det hemskt ut! Kakel skall vara glaserad och fogarna i en annan kulör.
Jag fick ett bra tips från min målare, det är att köpa ny kakel i den kulör man vill ha,
sätter den utanpå den gamla kaklen, använder man sig av en silikonlim så går det snabbt och enkel.
En prydlig liten list i kanterna. har varit och tittat på ett sådant jobb, det så mycket bra ut, vet du inte
om det tänker du inte på att det är dubbel tjocklek!
 
E
Skrivet av: Gäst

@Henrik
Då måste du ha gjort något fel.
Vi målade om kaklet i vårt kök för 1,5 år sedan och det blev ett riktigt bra resultat.
Rekomenderas för alla som vill förändra sitt kök för en billig peng.
 
E
Skrivet av: Simpa81

Jag kan verkligen rekommendera denna metod, blev riktigt bra och även slitstarkt, har inte märkt några skador på färgen ännu!
 
E
Skrivet av: Storen

Jag har också gjort detta med bra resultat. Följde först tillverkarens (Ronseal) rekommendation att pensla (med rätt kvalitetspensel). Men det blev inte alls bra. Provade därefter att rolla med en korthårig filtroller. Blev mycket bättre. Man måste dock arbeta snabbt och inte gå tillbaka några plattor o bättra på. Ytan torkar fort och då blir det synliga rollerränder.
 
E
Skrivet av: Målle

Måla på kakel? Jisses sånt snik. Ger bara intryck av fattigdom och/lr brist på smak. Det kostar inte många bagis att kakla. Ska man göra jobbet, gör rätt! och slipp skämmas.
 
E
Skrivet av: @Målle

Vad får dig att tro att alla slänger sina kalsonger i papperskorgen när de blivit smutsiga som dig? Du vet inget om fattigdom onekligen. Tönt.
 
  • Gilla
Rafff och 2 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: efvagson

Målade m dyra Ronseal kakelfärg (grå). Minst sagt ett uruselt resultat-m grova penselränder. Bytte t glasskiva....
 
E
Skrivet av: Karl

Flyttade in i lägenhet där badrummet hade kakel i halva rummet och våtrumstapet i anskrämlig färg med mönster i resten. Målade över våtrumstapeten med vit våtrumsfärg och på skoj ljusade jag med den och rollern upp några ränder av kaklet. Jag tyckte det blev snyggt men väldigt svårt att få det fint i skarven rollat och penselmålat.
 
E
Skrivet av: johan

Nordsjö häftgrund plus tre lager båtlack med liten filtroller gjorde att vi fick ett jättebra resultat! Rekommenderas!
 
E
Skrivet av: Joy

Tjoho! Provade det här tipset MEN använde mig av snickerifärg eftersom den kulör (rosa) jag ville ha inte fanns i lackfärg. Som man kan anta så blev ju kaklet väldigt matt och så blev det heller inga snygga fogar. Jag löste det så här: jag målade i fogarna med vit snickerifärg (PILLJOBB gör noga eller bli jävligt besviken!) och sen lackade jag över med ljus båtfernissa.

Jag var först lite orolig att fernissan inte skulle torka på kakel, men det torkade fint och så länge man inte tokgranskar kaklet skulle man aldrig kunna tro att jag målat på det!

Tack för tipsen! :)
 
E
Skrivet av: Joy

Oops glömde säga: GLÖM vanliga rollar/penslar. Kör med filtroller och rikligt med färg, inga fula penseldrag!
 
  • Gilla
Miot
  • Laddar…
E
Skrivet av: Mia

Kan man inte använda sådan fogpenna för att göra fogarna snygga istället för att peta med pensel?
 
R
sticksåga ut hela skiten bakom kaklet och sätt dit ny gipsskiva och sen nytt kakel...
 
  • Gilla
EssJess
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.