Bor du i ett kulturhistoriskt värdefullt hus? Eller funderar du på att köpa ett? Vi tog reda på vad K-märkning är och vad det kan innebära för dig som småhusägare att ha ett sådant hus.

Du kan läsa artikeln här: K-märkta hus
 
E
Skrivet av: Byggare.

Kommunist fasoner som påverkar tillväxten och arbetslösheten i byggsektorn, då många som vill bygga om inte får det.

Ett riktigt hemskt system som inte hör till ett modernt samhälle.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E
Skrivet av: marcus

Tycker det är bra att det finns regler som gör att vi bevarar vår historia och kultur.
 
E
Skrivet av: Byggare.

Och det behöver du en en stat med våldsmonopol för att uppnå?
För historiskt har ju staten varit bra på det, som 60 talet när man rev stora kvarter och byggde upp stora betonglådor.
 
E
Skrivet av: Nisseman

Det mest sjuka med detta är att kommunerna själva inte tar hand om sina kulturminnen, sedan säljer dem och då q-klassar dem och börjar ställa massa krav. Detta på fastigheter de själva förstört byggnads och arkitektur-mässigt och sedan ska det lappverket skyddas och man får inte ens återställa till ursprungsskick för att "ändringarna ska bevaras"!?!? Så varför ska man plötsligt frysa ändringarna?
Därtill har jag sett exempel på när vissa interiöra detaljer i privata bostäder skyddas. Att bevaras för vem då? vid ett sådant exempel står det skrivet att det är en detalj i svart marmor i en byggnad som ska bevaras. Men i själva verket är det vanligt kakel som är laserat, och att säga att det ser ut som marmor är något krystat. Ändå står det så i stadsbyggnadskontorets papper. Jag trodde inte mina ögon när jag fick se detta.
Jag har i grund och botten ingenting emot att vissa värdefulla byggnaders bevarande skyddas, men det får ju finnas lite rim och reson och motsvarande ansvarstagande hos stat och kommun. Oscars på marstrand är ju bara ännu ett exempel på hur totalt vansinnigt det kan bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.