Det krävs en hel del kunskap för att köpa rätt byggvaror. När proffset Frank Ivanov ska välja tittar han på hur träet är packat och satsar på riktig kvalitet på byggvarorna till husets klimatskal.

Du kan läsa artikeln här: Så väljer proffset byggvaror
 
E
Skrivet av: Stolt Svensk

Jo den här artikeln gillar jag, svensk ska det vara. Det är som du har skrivit i ett inlägg för länge sen "Sverige det bästa landet" så låter artikeln.
Och i Polen är man van vid att byta ut fönster vartannat år?
Det är bara svenskt kvalitet som är det som gäller. Bra!!!
 
Det är vad Frank tycker.
 
E
Skrivet av: Nissegubben

Fantastiskt lärorik och saklig artikel!
 
E
Skrivet av: Stefan Axelsson

Om vi pratar proffs som handlar byggvaror så glömde han viktigaste parametern "var har jag bäst rabatt/kickback"...
 
E
Skrivet av: Anon

Konstigt att svenska byggvaror inte är någon exportsuccee om de nu är så fantastiskt bra :) Eller har folk i Europa inga pengar, och bara svenskar har råd med svenska byggvaror? Ja, så måste de ju vara!
Sanningen är att förutom virke, kommer mycket från utlandet. Lite som kött på ICA med svensk flagga på.
 
E
Skrivet av: Pontus

Jag trodde också att det skulle vara lite mer fakta och mindre tyckande. Han säger ju bara som så många andra att har man torskat i en butik en gång så går man inte dit igen, och kan man inte montera inåtgående fönster så vill man inte jobba med dem.

Högre nivå på sakligheten önskas. Tack.
 
E
Skrivet av: Frågande?

Om jag ska sätta ny panel på huset, säg 2 - 2,5 tusen löpmeter panel. Ska jag då plocka ihop det på brädgården då för att jag ska få det bästa :) Undrar hur mycket proffs Frank är? Limträbalk är ju inplastade när man köper dem jag gissar att bärdgården inte blir helt nöjda när du plastar av dem för att kontrollera dem :)
 
E
Skrivet av: Joel

Hahahahaaaa!!! Den "fantastiske" svenske snickaren som satte en limträbalk, som skulle vara synlig, hos mig, satte in en som var så eländes fult urflisad i den mest synliga änden så jag blev tvungen att spackla upp och måla skiten sen.
Fönstret som de skulle sätta vid diskbänken mätte och tänkte de så fel på, så den undre fönsterlisten skule ha hamnat en centimeter från diskbänken.
Och dessa eländiga slabbedabbar påstod sig ändå vara certifierade Ballingslövsuppsättare...
Jag har även goda erfarenheter av byggjobbare. De fyra skickligaste och noggrannaste jag sett var en gammal (svensk) farbror som hjälpte min bror att renovera, två polacker som målade om grannens hus utan att ens behöva maskera eller ha skyddskläder på sig, och en tysk som mest skrattade åt svenska material, priser och fördomar.
De absolut sämsta jag råkat ut för, var den här svenska, av kommunen flitigt anlitade firman, som skulle montera mitt kök, och en svensk elektriker som dels försökte fuska med hur mycket av de gamla bomullskablarna han bytte ut (uppgiften var att byta all gammal el), dels drog han kablar hej vilt genom att borra genom både skåp och väggar där det redan fanns rör bredvid!?!, dels tyckte han att jag skulle vara nöjd med att han satte en stor kopplingsdosa mitt på vindsgolvet på kattvinden, när väggen fanns 30 cm därifrån...
Svensk kvalitet...
 
E
Skrivet av: Sven Jansson Svensson

Man får alltid vad man betalar för. Det är därför svenskt är så bra. Så är det!
 
E
Skrivet av: santos

Han har nog rätt vad det gäller virke men fönster vet han inte vad han talar om. Inåtgåendefönster är det som är absolut störst i europa det är bara i norden vi kör så mycket med vrid.
 
E
Skrivet av: Johan Patriot

Skriv din kommentar här .Man kan inte dra alla polacker och estländare över en kam såklart MEN! annan standard på varor etc kanske.Snevriden konkurens från nämda länder är väl viktigare att prata om.
Håller med Frank om att själv plocka sina byggvaror om det ska bli rätt hemma ,då personalen som plockar Din order inte behöver kunna ett smack om att snickra etc,........
Grundläggande matrialkunskap var det roligaste ämnet tyckte jag då Jag utbildade mig till just snickare. Alltså ELEKTRIKER hehehhee . Bara för att kommunen använder en firma brukar tyvärr vara en kvalitetsstämpel som kan bli både dyr och dålig erfarenhet! Har ju sett hur en av Gnesta kommuns firmor åker runt och gör jobb som aldrig blir efterkontrollerade.......(på lekplatser runt skolor osv) rena skämtet alltså,har påpekat bristerna för ansvariga på kommunen som bara jajajaja.......(kanske är det sonens polare som:=(
Svergie bygger är ett bra forum som jag följer och jag tycker berikar mig.
Johan
 
E
Skrivet av: Rackird

Hette han Frank eller är jag fel ute?
 
E
Skrivet av: Buuuhahah

"? Papp är ju t ex uppbyggt på olika stommar, köper du då något från Polen så är det billigare kvalitet på stommarna och det är inte samma sak som om du köper det svensktillverkade, säger Frank."

Frank tror det finns EN ENDA kvalitet att köpa i Polen, och då är den naturligtvis sämre också. En riktig expert.
 
E
Skrivet av: Kimo

Kanske är det med billiga polska byggvaror som med de billiga polska hästar som såldes till Sverige när jag var liten? Alltså skräpet som polackerna inte ville ha själva och därför sålde billigt till snåla svenskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.