Jordvärme är ett bra och oftast något billigare alternativ till bergvärme. Nackdelen är att installationen kräver stora markingrepp och att du inte kan bygga något på området där jordvärmeslingan är nedgrävd.

Du kan läsa artikeln här: Jordvärme - fakta, fällor, priser
 
E
Skrivet av: Mattias

Jag har ett Lyckan med vinkel på 60 kvm garage som jag värmer med 220 meter jordslang, Nibe 6 kW värmepump och en frånluftsmodul för 4800 kr/år. Helt ok! Slangen var lätt att lägga ner man planerade tomten, men jag skulle inte vilja göra det på en planerad villatomt, då är det bättre att borra ett lodrätt hål, bergvärme.
 
E
Skrivet av: Christoffer

Även om det går att gräva upp på annat håll så skulle det vara intressant att se jämförelser mellan jord- och bergvärme när det gäller priser, kapacitet o.s.v. Nu nämns det bara att förutsättningarna måste vara rätt för att vara jämförbart.
 
E
Skrivet av: Niklas Skogsäter

Tyvärr dog den svenska forskningen kring markvärme mer eller mindre ut i slutet av 80-talet. För vidare fördjupning i dimensioneringen av diverse energilagrings/-upptagsmetoder kan jag rekommendera följande publikation:

Claesson, J. m.fl. (1985) Markvärme, en handbok om termiska analyser: del 1-3. Stockholm: Byggforskningsrådet.

I denna finns bland annat beräkningsmodeller för markvärme.

/Niklas
 
E
Skrivet av: Jocke

Går det bygga ovanpå jordvärmeslingor om man frilägger dem och isolerar ovanpå dem med markisolering??
 
E
Skrivet av: Byggmästare Harjakainen

Jordvärm är bäst!!!!
 
J
jag vill bara ha det i mitt hus vad ska jag bränna? mitt kök eller vardags rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.