E
Skrivet av: CDK2H

Vad i helvete finns kemikalieINSPEKTIONEN för när dom inte kan inspektera? Är detta en bit av det förfallna Sverige igen eller? Inga resurser till ett jävla piss förutom att massimportera folk från vrldens alla hörn eller föda dom rika.
 
E
Skrivet av: Dr Snuggels

Haha.. Bara jag som ser lite humor i detta... 2 cm ovanför artikeln på förstasidan så är det en reklambanner ifrån IKEA... Gissa om de vill ha kvar den ;)
 
E
Skrivet av: Paco

Skulle detta bevisa att pax-garderoberna är allergiframkallande?? Det kan ju vara slump eller något annat som hänt under dessa två månader ..
 
E
Skrivet av: Tomas

För ett antal år sedan skulle vi spränga för en tillbyggnad med tillhörande inspektion av grannhusen. Damen i huset bredvid var ivrig med att peka ut för inspektören vilka sprickor som uppkommit, inspektören påpekade att "ja, hm, men vi har inte sprängt ännu".
- Det är lätt att dra förhastade slutsatser när man upplever något okänt.
 
E
Skrivet av: Gah! Jag får krupp av att läsa sånt!

Helt galet vilka människor det finns, det värsta är att det är precis så folk är i sådana situationer - näriga och besvärliga.
 
E
Skrivet av: Luttrad

Kanske allergisk mot spån-skivor?
 
E
Skrivet av: Stefan

Snarare allergisk mot IKEA......Hur kan man förstöra sitt hem med sån skit?
 
E
Skrivet av: Christoffer

Vilka kemikalier skulle kunna finnas i en garderob som gör att man får astmatiska reaktioner? Damm som inte ens är en kemikalie?
 
E
Skrivet av: tvålfager

troligen handlar det om formaldehydrester. Kemikalien används vid tillverkning av spånskiva (IKEA-trä) och den är väldigt irriterande, allergen och astmaframkallande för de som är känsliga.
 
E
Skrivet av: Anders

Tvålfager skriver något intressant.

Har IKEA bytt leverentör av spånskivor under den senaste tiden?
Halvåret eller året?

(Kanske är med kemikalieinspektionen som med arbetsmiljöverket, tagit bort pengar och det "visslas" lite oskyldigt som om ingenting hänt.)
 
E
Skrivet av: Roine

Då Ikea äger Swedspan Sweden AB., så tror jag inte det.
 
E
Skrivet av: Soft

Tror Ikea använder sig av just Urea-formaldedhydslim och som Tvålfager säger så har den välkända hälsorisker.
Om jag inte missminner mig så kan formaldehyden öka sin produktion av giftig gas vid viss fuktpåverkan också.
Generellt så minskar gasen över tid men det är just dom första månaderna som mängden är som störst.
Kan tänka mig att det ibland kan komma i lite väl för mycket lim också, vilket bara ökar mängden släppt gas.

Det finns såklart bättre alternativ men dom kostar mer... Våra lagstiftare vågar tydligen inte säga nej till formaldehyden heller som man exempelvis har gjort i Kanada.

En annan sak man kan undra över är dess egenskaper som, mycket brandfarligt och att ämnet även har en tendens att reagera med andra ämnen. Tyvärr så testar man på ett alldeles för simpelt sätt idag. Oftast testar man bara hur ett ämne reagerar is sig självt. Reaktioner med andra ämnen är oftast och sorgligt nog okänt.
 
E
Skrivet av: Lasse

Han Toftemar vill bara ha uppmärksamhet , det är ju inte första gången
 
E
Skrivet av: Kaisa

Det finns möbler och textilier av ekologiskt certifierade naturmaterial. Om man väljer sådana material vet man vad man får samt kan även spåra dem till odlingar och tillverkare. Hos Grön Interiör finns ekologiska inredning och på Norrgavel finns Svanenmärkt. Ekobyggportalen har också flera fina tips liksom Kloka Hem för oss som vill leva så kemikaliefritt och naturligt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.