Om skilsmässan är ett faktum uppstår tusen frågor om hur bostaden och allt annat man äger tillsammans ska regleras. Här berättar advokaten vad som gäller, både om ni reglerat samägandet innan och om ni inte gjort det.

Du kan läsa artikeln här: Skilsmässa och hus
 
E
Skrivet av: Ludde

Intressant! Med två månaders äktenskap hittills hoppas att aldrig hamna där..

Men Det med jämkning av förmögenhet kan väl inte riktigt stämma? Borde inte rimligtvis meningen vara att man DELAR på 20% per år istället för att man "får" 20% per år? Annars torde den utan förmögenhet ha hela förmögenheten efter 5 år? :)
 
Rättat, tack för att du sa till.
 
E
Skrivet av: sviken

konstigt med en sådan artikel på en sajt som drivs av en kvinna.
 
Varför tycker du det? Byggahus besökare består av lika delar män/kvinnor. I vårt delforum juridik ställs ofta just de frågor som vi försöker besvara med den här artikeln.
 
E
Skrivet av: Gäst

Intressant artikel men varför tar ni inte upp reavinst och benifikt fång?
 
E
Skrivet av: Lotta

Bra artikel men info om kostnad för nya inteckningar är fel. Procentsatsen för stämpelskatten är 2 % på summan av nya inteckningar plus 375 kr per inteckning.
 
E
Skrivet av: PeO

Stycket om bolånen..
Jag och f.d sambon hade lånen skrivna på oss båda (det var iof bara jag som betalade, men det spelar ju ingen roll i sammanhanget), varav ett bundet i några år frmaöver. Hos min lånegivare (ICA Banken / SBAB) är det så att bundna lån går att flytta över på den som ska bo kvar i fastigheten. Lånen fortsätter precis som vanligt, med samma villkor (bindningstid, ränta och amorteringar).
 
E
Skrivet av: Petra

Värt att veta...... Vad händer om man säljer till sin respektive? Dolda fel...hur ordnas det? Att tänka på är följande........Om parterna inte helt eller delvis har avtalat bort Jordabalkens regler så gäller att säljande make har ett 10-årigt ansvar, räknat från dagen för köparens avtalade tillträdesdag, för fel som är dolda. Kan vara av intresse bl.a. om det blir en äktenskapsskillnad efter överlåtelsen och en ny köpare till fastigheten reklamerar fel och kräver nedsättning av köpeskillingen från den säljande maken, som då i sin tur kan kräva sin tidigare maka/make på ersättning..
 
E
Skrivet av: x

Men ett skifte i en bodelning är inte ett köp. (Man säljer alltså inte halva huset till sitt ex.) Och i fallet med skiftet gäller inte dolda fel.

Allt enligt min skilsmässoadvokat.
 
E
Skrivet av: MSjöström

En tanke - ränteskillnadsersättning på regeringens bord? Är väl en avgift till banken? Rätta mig gärna om jag har fel..
 
G
hej
är det någon som vet vem som ska stå för ränteskillnadsersättingen till banken.
Jag och min sambo ska separera och jag ska ta över lånen eller rättare sagt fick inte ta över lånen i SBAB så bytte bank och där var det inga problem att få lån.
men nu är det så att vi säger ju upp vårt bundna lån i förtid och får för detta betala 30 tusen och min xsambo säger att det är jag som ska stå för den kostnaden. och det tycker jag verkar märkligt eftersom om vi hade sålt till någon utomstående så hade vi ju fått dela på den summan. Snälla hjälp
tack för svar
 
G
Samma fråga här, hur reglerar man ränteskillnad om den ena parten ska ta över fastigheten?
 
S
Jagvill inte ha bodelning av huset utan vill att min man får min hälft. Blir han skyldig att betala skatt då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.