E
Skrivet av: Maria

Oh yes, det kan man. Jag ångtvättar 3-4 gånger om året, tar bort kalk, mögel och allt annat mög som kan fastna i fogar. Tar en stund, men det blir superfräscht och man slipper Klorin-lukten
 
E
Skrivet av: hnephew

Svart fog löser problemet.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gösta Engdahl

Använd Boracol, är mycket effektivt
 
E
Skrivet av: jim

Mögel kommer tillbaka av två orsaker. Sporerna finns kvar efter rengöring och på grund av att ni inte åtgärdat källan till problemet, nämligen dålig ventilation.
 
E
Skrivet av: Ann

Hej! Håller verkligen med Jim! Hur man får bort synliga svarta prickar från fogarna är det minsta problemet i sammanhanget! De kommer tillbaka för att det finns en mögelkälla som växer och dålig ventilation. Så länge ni inte hittar och åtgärdar problemet blir det andra bara kosmetika.
 
E
Skrivet av: camilla

Vi har två duschar i vårt badrum och det är bara där jag duschar där det är svartmögel längs silikonranden. Jag har haft funderingar på om det beror på att jag använder balsam och inpackningar eftersom det inte alls finns någon annanstans i badrummet??
 
E
Skrivet av: byggare

Anonym. Du låter som folk gjorde på den tiden vi blev tvugna att ha bilbälte, när asbets uppdagades mm. Du lyser av okunskap och rekomendera dig att du börjar på skolan igen!
 
E
Skrivet av: carina

Har även jag provat ren klorin å de funkar
 
E
Skrivet av: Eva

Gnid in med 24% ättikssyra eller vitvinsvinäger, torka av och häll på lite mer ättika/vinäger och borsta med skur- eller nagelborste. Fungerar bra.
 
L
Bor man i ett hyreshus så ska man inte finna sig i detta. Att tvätta eller sanera med olika medel gör ingen nytta om man inte åtgärdar orsaken till varför det uppkommer. För dålig ventilation i 99% av fallen, det går att lösa med en tvingande fläkt i brummet. Anmäl först till fastighetsägaren, kräv att dom ska utreda vad det är för mögel, varför och sedan åtgärd. Gör dom inte detta går du vidare till hyresgästföreningen om du är medlem. Fult fungerande badram ska inte ha mögel.
 
Hmm din inställning är märklig, gå till hyresgästföreningen är tydligen enklare än att sträcka sig efter en skurborste och lite klorin......

Svarta prickar i fogar uppenbarar sig även i badrum som ventileras enligt normen (jag vet, har varit i många lägenheter med FTX (minst 20 liter/sekund i frånluft) och mögel i badrummet) samtliga har dock haft den gemensamma nämnaren att de väggarna varit genomskitiga av tvål/shampo/hud rester, och inte blivit skrubbade sedan Gud vet när...Klorin fungerar fint.
 
G
Hej. Jag har pga dålig vent i sovrummet fått under sommaren svart mögel bakom en stor byrå har tvättat med cillit bang mögel spray men vet inte om det räcker, vädrat varje dag o inga nya angrepp men det syns på tapeten. Tror ni det finns mögelsporer kvar, farlig luft eller?
 
Ättika är effektivt mot mögel, men löser också upp cementfogarna. Inte så bra om man är rädd om sitt badrum....
 
G
Hej!

Så här säger Riksförbundet för mögel- och kemikalieskadade i Sverige: "Att hälla klorin på mögel är som att hälla bensin på elden. Klorin innehåller nämligen vatten som ger möglet ny fart. Man kan varken ”döda” eller ”tvätta” bort mögel. Mögel bildar mycotoxiner, alltså gifter i gasform. Särskilt om man sedan torkar upp möglet genom att sätta för med nytt kakel eller annat material. Det riskerar att sprida sig i huset. Dessutom har det troligen redan skadat den som ”tvättat” bort möglet. (Lite mögel i fogarna i ett intakt badrum kan man möjligen tvätta bort, men inte mögel bakom kakelplattor som sitter i vägg och golv som det rörde sig om i det här fallet.)"

Källa: http://www.vf.se/asikter/insandare/man-tvattar-inte-bort-mogel
 
G
Eld! Funkar mot allt. Hade en koloni i matkällaren som jag gick över med eldkastaren(gasdriven campingmodell)
Får dock kombineras med bra andningsfilter/syrgas

Det var iaf två år sen och sen boracol+ ommålning. Fortfarande som nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.