Svartmögel är ett vanligt och märkbart problem i många hus. Här reder vi ut vad svartmögel egentligen är och hur du kan bli av med det.

Du kan läsa artikeln här: Svartmögel
 
E
Skrivet av: Gäst

Låter som overkill för lite svartmögel fläckar....

Svamp o borste o lite vanligt rengöringsmedel räcker för måttliga mängder.
 
E
Skrivet av: Pelle

Jag har skrurat med diskborste och diskmedlet Yes men det räcker tyvärr inte. Mögelfläckarna kommer tillbaka efter ett tag. Ska testa med målartvätt senare ikväll. :)
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Om man har ett gammalt hus med självdragsventilation (= Nästan ingen ventilation alls) är det nog ofrånkomligt att man får mögel i kakelskarvarna vid badkaret om man duschar ofta.

Dessa gamla badrum var byggda för karbad, inte för dagligt duschande.
Det hjälper att alltid låta badrumsdörren stå halvöppen, för att hjälpa upp ventilationen.
Att sätta in en fläkt är naturligtvis ännu bättre.

Det finns medel som är bra mot mögel, och som håller situationen under kontroll, t.ex.http://www.mpdiy.com/index.php/produkter/kakel-fog/moegelbort/

Tips till er med gamla badkar med heltäckande front:
Ta loss fronten och gör rent under.
Kanske det är dåligt fall så det ligger pölar av vatten där.
Och rören från badkarsavloppet kan läcka p.g.a. gamla torkade gummipackningar, så vattnet inte hamnar i golvbrunnen.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

PS till Marlén och Per

Bra att ta upp ett sånt här litet "vardagsproblem" som säkert är en oroskälla för många.

Jag har levt med det själv i många år, och det är inte kul att se de där svarta prickarna växa till sig för varje dag.
 
E
Skrivet av: Fredde

Jag hade svartmögel i kakelfogarna i badrummet i min lägenhet.
Det satt kvar inne i fogen oavsett hur mycket jag skrubbade.
Sen testade jag att sprayad fogarna med utspädd klorin i en helt vanlig sprayflaska.
Kaklet ser ut som nytt och problemet är borta.
 
E
Skrivet av: Tomas

Vanlig klorin fungerar på en målad yta iaf.
 
E
Skrivet av: Pelle

Ang: Freddes klorintips. Vilken spädning? 1 till ?
 
E
Skrivet av: LeffeBoy

Kan intyga att Klorin gör susen!
 
E
Skrivet av: Leopold Makender

Jag sprayade med alkohol från bolaget. Sedan sprayningen har jag inte haft svartmögel alls.
 
E
Skrivet av: Roger

Du kan späda klorin 1 till 1 vid eller använd outspädd, annars 1 på 10 brukar jag ha.
 
E
Skrivet av: Sommartorparn

Saneringsvätska och luftreningsaggregat. Är det verkligen nödvändigt för ett normalt ostädat badrum? Självklart får man skura kaklen emellanåt. OK, prickarna kommer tillbaka men så är det ju med all städning. Ingenting varar för evigt! Jag brukar skura badrumskaklet ungefär 1-2 ggr om året. Inte alltför betungande..... Badrumsrent för att få bort kalk och tvål och om det sitter mögel kvar i fogarna därefter så funkar klorin.
 
E
Skrivet av: Anonym

Hembränt biligast o bästa sanering mot allt mögel .
 
E
Skrivet av: David

Vi har problem med svart mögel och röd mögel i badrummet. Har skurat med det mesta. Men sen testade jag cillit bang smuts och mögel. Det luktar som den innehåller klorin. Blev rent hur lätt som helst.
 
  • Gilla
LWendt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.