Även svenskarna börjar sakta men säkert få upp ögonen för PVC-fönster. Vi tittade närmare på vad PVC-fönster är och hur de står sig mot traditionella träfönster.

Du kan läsa artikeln här: PVC-fönster - allt du behöver veta
 
E
Skrivet av: Gäst

Rättelse:
"För ett par år sedan var PVC-fönster så ovanliga att du var tvungen att importera dem själv. Numera finns det tillverkare även i Sverige."
Svensk produktion av PVC-fönster har funnits sedan början på 80-talet. Sin storhetstid hade man under tidigt 90-tal i södra Sverige.

Förvirrande fakta.
Svensk fönsterindustri (trä & PVC) använder en egen mätmetod för att beräkna U-värde. I europa används en annan. Det innebär att ett importerat fönster med U-värde 0,9 motsvarar ca 1,2 enligt svensk beräkning...
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Vad jag har förstått används för U-värde beräkning i Sverige ett standardfönster med storleken 12x12.
Annars använder man det faktiska U-värdet för aktuellt fönster.

Men Anonym, om du har annan information kan du väl presentera det rätta1
 
E
Skrivet av: Spackelspaden

Jag monterade utåtgående PVC-fönster från Rehau på mina svärföräldrars hus i somras. Sådana där almogefönster med smala karmar och spröjs. Blev riktigt bra på sekelskifteshuset!
 
E
Skrivet av: Ozzypojken

Önskar jag kunde lägga in en bild från insidan av min stuga, de som är negativa mot Rehaus PVC-fönster kan aldrig ha sett dem. Petra Vestberg säger följande -" Jag tycker man ser tydligt att det är plast, särskilt om det är ett hus med träfasad, för då blir det så lätt att jämföra. Ytan är väldigt annorlunda. Hon kan omöjligt ha sett ett hus med Rehau Nordic Plus, även orginalnörden som renoverade min kakelugn var imponerad. Observera att jag inte på något sätt är involverad i Rehau eller deras säljare i Sverige!!! angående miljöpåverkan så kan man ju undra hur hälsosamt det är att renovera sina träfönster vart tionde år?
 
E
Skrivet av: jehu

Vilken beräknad livslängd har PVC-fönster?
'Underhållsfritt' betyder normalt 'omöjligt att underhålla'
 
E
Skrivet av: StockholmM

Utseende kontra budget, skriver ni. Sanningen är att träfönstertillverkarna har gjort sina ramar så klumpiga och fulla med olika slags lister och spalter att vissa PVC-fönster är klart snyggare. Jag har ett funkishus från 40-tal där de flesta fönster är original, och när jag skulle komplettera ville jag ha något som gav samma visuella intryck som de gamla fönstren. Det som utseendemässigt lågt klart närmast var ett PVC-fönster från en fabrik i Sverige.

Man bör dock se upp eftersom de flesta PVC-fönstertillverkare, både i Sverige och utomlands, gör löjligt breda bågar så att glasytan blir mindre. Men med rätt val av leverantör får man en snygg, tunn båge, lik 40-talets träfönster, och inte alls som dagens klumpiga träfönster.
 
E
Skrivet av: Biffkrull

Jag har en energikonsultbyrå i Schweiz där jag bor sedan 19 år och parallellt importerar jag svenska trä/aluminiumfönster. Här är PVC-fönster i majoritet men jag ser dem som en styggelse.
- Miljöpåverkan, både i tillverkning och kassering.
- Hållfasthet, för att få viss stadga i plastprofilen så läggs stål- eller alu ram in
- Långtidsbeständighet, Det tar inte många år innan man ångrar sitt val.
Den enda acceptabla lösningen, i mina ögon, är träfönster med alu-profil utåt. Det ger låg miljöpåverkan, lång hållbarhet och underhållsfritt långt efter plastfönstren slutat fungera.
 
E
Skrivet av: Tomas

En sak ni inte tar upp alls handar om brandsäkerhet. Jag hade köpt PVC-fönster för montering i mitt garage. De fick jag inte sätta i någon fasad, eftersom garaget står 2 m från tomtgräns och mindre än 4 m från huset. Eftersom en granne kan bygga 2 m från min gräns är det alltså teoretiskt "inte mer" än 4 m till den byggnaden.
Under dessa förutsättningar (ej mer än 4 m) måste fönstren i Umeå Kommun hålla brandklass "El 30" och detta klarar inte PVC-fönster, i alla fall inte från min tillverkare.
Jag har alltså två fin-fina trippelglas/argongasfönster som jag inte kan använda!
 
E
Skrivet av: Jorå

Finns inget som är underhållsfritt.
 
E
Skrivet av: Torbjörn Munka Ljungby Skåne

Har vita PVC-fönster sedan 20 år i sommarstugan,som har mattats lite på ytan, annars helt OK.Byggt nytt Siporexhus -09 med alla fönster och skjutdörrar i PVC.Materialet i ramarna är samma som i husvagn/båt och de är lika fina efter 20-talet år.Min erfarenhet av PVC-fönster är mycket god och rekomenderar dem varmt. Har mycket bättre K-värde med 5-7 kanalsram, än trä eller aluminium.
 
G
Har ni tänkt på miljöaspekten av PVC? Lättackumulerat och svårnedbrytbart! Konstigt att det inte nämns i artikeln.
 
G
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Torbjörn Munka Ljungby Skåne

Har vita PVC-fönster sedan 20 år i sommarstugan,som har mattats lite på ytan, annars helt OK.Byggt nytt Siporexhus -09 med alla fönster och skjutdörrar i PVC.Materialet i ramarna är samma som i husvagn/båt och de är lika fina efter 20-talet år.Min erfarenhet av PVC-fönster är mycket god och rekomenderar dem varmt. Har mycket bättre K-värde med 5-7 kanalsram, än trä eller aluminium.
Funderar för fullt angående fönsterbyte. Väljer mellan trä/aluminium från Sunnerbofönster och Rehau Geneo som är ett PVC. Vilket märke har du satt in?
 
G
vilken leverantör hade du där du fick en tunn och snygg båge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.