Nyttja varenda millimeter av utrymmet, se till att ha god belysning och sätt upp dubbla klädhängare, är några av inredningsarkitektens tips när du ska bygga en walk in closet.

Du kan läsa artikeln här: Planera walk in closet
 
E
Skrivet av: phl

Vad är det för fel på det vedertagna svenska ordet "klädkammare"? Duger inte i heminredningsmagasin och hemma-hos-program på dumburken? ;)
 
Hmm. Har inte tänkt på det, men om man säger klädkammare till mig så tänker jag på en trång liten sak med en glödlampa i taket. Walk in closet, så som vi använder begreppet sedan det blev mode för typ 10 år sedan, är väl både större och mer lyxigt utrustad. Mer ett rum där du provar kläderna också och inte bara hänger in dem. Ett rum du vill vara i, till skillnad från klädkammaren som är mindre och bara förvaring.
 
E
Skrivet av: phl

Jag håller med om att det idag är en stor skillnad mellan "walk in closet" och klädkammare. Tycker dock att WIC är ett exempel på onödiga låneord. Tyvärr skulle det nog inte se lika fint ut i ett försäljningsprospekt förutsatt att man syftar på ett tjusigt rum att klä på sig i.
 
Och jag håller verkligen med om att det inte är kul med svengelska. Dock måste jag som rubriksättare välja det som folk faktiskt kallar det och inte hitta på något nytt, annars hittar man inte det förutom den veckan det ligger på startsidan.
 
E
Skrivet av: Thomasx

Dumheter, förr i världen var klädkammare trånga mörka rum med en glödlampa i taket. Nuförtiden är klädkammare det vi ser på bilderna i artikeln ovan.
En modern bil är på väldigt få sätt lika en bil från 20-talet, men inte fasiken kallar vi dem cars idag bara för det....
Även ordet gå-in-garderob förekommer på svenska, men det låter ju mer trångt än klädkammare.
Bevara våra fina svenska ord istället och låt dem vara det de är även i en värld som utvecklas.
Sådär blir det bara för att rubriksättare och marknadsförare saknar ordförråd och fantasi att framställa bra text på svenska....
 
E
Skrivet av: Gäst

Men för hel... Dagens ilands problem! Alla vet ju vad som menas, dessutom kallas det att utveckla ett språk att ta in nya ord...
 
E
Skrivet av: Jonas

Lite som garderob. Förr var det ett större utrymme typ Walk in closet. Nu menar man ett litet skåp med dörr från tex IKEA.
 
E
Skrivet av: Mia

"... som folk faktiskt kallar det ..." Vem är folk? Vad är snittåldern på de som äger sin villa idag? Knappast 15 år utan snarare över 40, så vet man inte då vad en klädkammare är så är man nog ohjälpligt förlorad iaf.
 
Posta gärna egna bilder på det då. Gärna en bild med något med dagens datum på. Hur längesen är de byggde din klädkammare?

Om du nu är en nöjd kund så tror jag faktiskt att du gör honom en otjänst då säkert mer än jag tror du har med företaget att göra.

Man råkar inte bara hitta en gammal tråd och skriver ett inlägg om hur nöjd man är.

My point of view
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
G
Bilderna finns ju med på hans hemsida och dem kommer just från mitt projekt hemma hos mig och jag hittade faktiskt den diskussionen om klädkammare eller den moderna walk in closet av rent slump på nätet. Jag tror inte att jag gör honom otjänst bara därför att jag är nöjd och vill rekommendera honom. Han behöver faktiskt inte reklam för att han har sina kunder av rekommendationer men ibland så tycker jag att det kan vara bra att dela med sig med sina erfarenheter och ge varandra några tips och råd. Jag har träffat många dåliga handverkare och just den är guldvärt.
 
G
Är det någon som vet vem man kan anlita för att bygga en walk in closet för ett litet rum?
 
undine
gäst skrev:
Är det någon som vet vem man kan anlita för att bygga en walk in closet för ett litet rum?
Köp från ikea o sätt ihop själv :)
Jag beställde min walk in closet av ikea för ca 15 000 och de kan även montera om man vill det. Jag monterade dock allt själv, tog ju några dagar att få styr på allt. Dock bad jag att få allt hemkört för det var inte lite kollin som skulle levereras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.