Jag publicerar absolut inte dessa månadens arkitektritade för att provocera, utan för att visa vilka fina arkitektritade hus det finns där ute och att alla hus inte behöver se likadana ut. Inspiration! Du får i uppgift av mig KnockOnWood att tänka ut något som du tycker är bra med det här huset och dela med dig av de tankarna också. :)
 
E
Skrivet av: Anders

Jättefint! Tack för att ni letar fram och skriver om inspirerande arkitektur.
@KnockOnWood; kan inte du leta fram och posta ett hus som inspirerar dig? Skulle vara kul att se vad det kan vara.
MVH
 
E
Skrivet av: phl

Intressant och spännande bygge, i mina ögon absolut inte fult. Det man ser av interiören gillar jag, framför allt de släta, mer eller mindre skarvlösa ytorna med skjutdörrar och partier i ask(?). Kanske inte skulle vilja bo där i 30 år dock ;)

Hur som helst, varför anammar man som artikelförfattare tramset att kalla huskropparna för volymer!? Jag tycker det är ett bra sätt att verkligen skapa en distans mellan blajet från arkitekt Ditt och arkitekt Datt. Får mig att tänka på flummiga husprojekt från Våningen & Villan et al.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Marlén och Anders

Tack för kommentarerna.
Jag skall ha uppdraget i åtanke, men vi får se vad jag kan åstadkomma.
Är ju bara en enkel datorkramare, och har inte mycket att komma med själv.
Men jag känner mig styrkt av att Billy_baver har ungefär samma synpunkter.
Det är en person som jag högaktar.
Han har alltid haft mycket vettiga åsikter om arkitektur.
I bland riktiga ögonöppnare faktiskt.

Men Marlén: Nog hittar du väl gärna hus som verkligen avviker från det gamla invanda, som riktigt sticker ut? Inget fel i det, att provocera kan vara kul ;)
Men jag vet inte. Kanske du någon gång visat upp en rött torp med vita knutar.
Det som ändå de flesta av oss drömmer om, till syvende och sist?
Om vi vågar erkänna det.
Men det har ju inget nyhetsvärde precis :(
 
E
Skrivet av: Laser

Framförallt, som i alla här sammanhang, är det inte frågan om arkitektur, ljus eller rymd, utan pengar. Det gäller att visa att man har det, att man ligger steget före sina seglar- och golfvänner. Det monetära kapitalet skall matchas av det kulturella.
 
E
Skrivet av: Martin

Jag gillar utsidan mer än insidan. Enkla primitiva volymer som är i stark kontrast till landskapet. Betongen är en aning reflekterande som man ser på näst sista bilden i bottre änden. Skulle vara intressant att se hur fasaden ser ut i annat ljus, på morgonen och kvällen. En riktigt grå regning höst bild med det varma ljuset inuti ser nog också intressant ut. Betongen skulle verkligen framhäva det grå landskapet och ge en kylig bild, men insidan visar på ett varmt hem.

Däremot tycker jag insidan påminner för mycket om tjugotals funkis. Jag tycker inte om trä, påminner för mycket om svenska bibliotek och andra allmänbyggnader. Jag skulle valt antingen mer ljust trä, eller starkare varmare färg.

Sen tror jag att det kommer bli problem med fukt, det här är nog ett hus som kräver mycket underhåll, avledningen av vattnet sådär rakt ner längs fasaden kan göra att vattnet tar sig in under i fönsteröppningen, och jag tycker det redan ser lagat ut. Däremot är det snyggt med vatten som missfärgar betong när det rinner på samma ställe med tiden.

Jag förstår mig på funkis, och tycker att funktionalism är mycket mer rationellt än traditionellt byggande, men jag får inte alltid bra "feeling" av former och färger. Det är något med alla sparsamma proportioner och runda pelare som gör att jag känner lite obehag. Jag säger inte att det här huset är funkis, men har många element som refererar till traditionell funktionalism.

Jag tycker inte heller att detta hus är särskilt innovativt. Använder sig av redan väl prövade verktyg för att skapa rum och boende.

@KnockOnWood. Har vi inte byggtradioner av denna typ sedan 1920 talet?
 
E
Skrivet av: Morgan Myrling

Syftet med artikeln verkar uppnått, visa alternativ och starta känslo-tankearbete. Härligt med uppfriskande perspektiv blandas det med respekt så är jag med. Själv är jag intresserad i en tid då vi bygger en mer traditionell liten sommarstuga. Till husen ovan; de känns som oslipade diamanter och jag håller med er som tycker att de känns halvfärdiga, mer som Snövits sarkofag placerad i skogen. Skulle vara spännande med en yta som inte nödvändigtvis är vit (tvärtom) och som välkomnar, binder ihop med miljön, skog och vatten, till en harmonisk enhet.Tack för ordet
 
E
Skrivet av: ByggNiclas

Jag skulle uppskatta en artikel som beskriver vad en arkitekts yrke innebär för detta förstår jag inte alls, vad kan det ha tagit..3 minuter att rita in några trianglar med rätt fall?
 
E
Skrivet av: hnephew

Kan man inte sätta upp lite fuskspröjsar och snickarglädje, i betong, för att lätta upp lite?
 
E
Skrivet av: billy_baver

hahaha ... "snickarglädje i betong" .... den tar jag till mitt hjärta!
 
E
Skrivet av: Projekt für alle

Sadeltak med betong och plåt är vare sig funkis eller nyskapande. Det är ju nostalgi.
Jag tycker det verkar vara jättefin fasad men varför inte ett lätt lutande platt tak. Enklare sköta och och mycket modernare.
 
E
Skrivet av: Den där

Till dem som ville ha tekniska snitt: Dessa finns i ett nummer av tidsskriften arkitektur då denna villa presenteras. Minns dock inte exakt vilket nummer det var.

ByggNiclas: Om du tror att det tar 3 minuter att rita ett sådant här hus så får du nog tänka om. Ser man planerna och sambanden mellan de bakre (som täcks av skjutdörrarna i trä) och främre rummen så förstår man att det är mycket möda nedlagt på det här huset.

Vissa har klagat på fasaden och att formarna syns i betongen. Detta är högst medvetet och inte pga slarv eller obetänksamhet.

Visst kan man tycka vad man vill om den här arkitekturen. Men den här villan har fått inernationell uppmärksamhet och är mycket uppmärksammad. Om man föredrar McDonalds framför en restaurang som är med i Guide Michelin (för att smaken är så främmande) får man göra det. Men man behöver inte ha fräckheten att beskylla kocken för att inte kunna laga mat.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag säger som Jesus "Förlåt dem, ty de veta icke vad de göra". En del har det bara inte i sig att uppskatta god arkitektur.
 
E
Skrivet av: Ruben

Schas Bakåtsträvare! inte undra på att vi har en av de mest tråkiga husen i Europa när alla fnyser åt spännande och nytänkande arkitektur. nej ingen får gå emot strömmen. Alla måste ha 1.5 plans hus med snickarglädje och fuskspröjs . hur kan man ens tänka sig något annat ???
 
E
Skrivet av: Susanne

Litet lustigt, för vi såg detta "hus" förra helgen, av en händelse, när vi var ute o åkte båt.. Det är inte direkt snyggt, och jag gillar heller inte inredningen nu när jag ser den här, men jag är nog en sån som gillar det "gamla hederliga" så bry er inte om vad jag tycker. ;-) Konstigt ändå att man får bygga nåt sånt i det läget, med närheten till vattnet etc, när det är så himla hårda regler annars på hur det får se ut när det byggs synligt från vattnet.. Jag förstod faktiskt inte ens vad jag såg först när jag såg det, men efter att ha tittat litet, så började det klarna.. Annorlunda helt klart, och alla har sin smak, men den är inte min... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.