E
Skrivet av: Gäst

Finns det inte statistik man kan använda sig av innan byte av bil, alltså diagram som överskådligt jämför olika bilmodellers ålder och värdeminskning. Då skulle man enkelt kunna se när man ska sälja den gamla bilen precis innan värdekurvan planar ut och även göra motsvarande på den nyare bilen att kunna slå till på den modell som tappat mest värde. Man ska ju självklart aldrig köpa nytt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Finns det prisstatistik man kan använda sig av innan byte av bil, alltså diagram som överskådligt jämför olika bilmodellers ålder och värdeminskning? Tror att Blocket följer upp sina annonser, men vet inte om de samlar in prisstatistiken... Denna tjänst skulle nog sälja som smör. Med sådan statistik skulle man enkelt kunna se när man ska sälja den gamla bilen precis innan värdekurvan planar ut och även göra motsvarande på den nyare bilen att kunna slå till på den modell som tappat mest värde. Man ska ju självklart aldrig köpa nytt.
 
E
Skrivet av: nisse

Så dyrt är inte en bil, en 4 år gammal kvalitetsbil (typ Toyota) kostar 100k liten och 150k stor (verso, avensis). Den håller ju lätt i 8 år till strulfritt. Då har man värdeminskning på 1500kr/mån(stor) och 1000kr/mån(liten) (sedan tillkommer ju allt annat såklart). Att lägga sig över det (nyare/flottare) är ju ren lyx och det kan man ju kosta på sig om man har råd men man ska ju inte inbilla sig att det inte är lyxkonsumtion.
 
E
Skrivet av: Pelpet

Det blir en helt del när man räknar ihop totalen även om man håller sig ifrån nytt & dyrt.

En uppsättning däck vartannat år, 3000 kr/år
Service varje år, 1500 kr/år
Bilprovning varje år, 300 kr/år
Bränsle för 1500 mil, 15000 kr/är
Något skit som går sönder, 6000 kr/år.
Spolarvätska och annat, 500 kr/år.
Försäkring, 4000 kr/år
Bilskatt, 3000 kr/år

Med värrdeminskningen hamnar man omkring 50000-55000 för en vanlig familjekombi per år, allt som allt.
 
E
Skrivet av: Hans

Min Saab 9-5 tappade 2000 per månad i värdeminskning. Sedan tillkommer alla kostnader som är uppräknade ovan. 24000 per år, skattade och klara, i bara värdeminskning. Kapitalförstöring men det är jobbigt att gå de sträckor man åkte med den bilen... Blir inte klok på just bilköp
 
E
Skrivet av: Andreas

Min bil (stor bil) har nu 200kr per månad i värdeminskning om man räknar med att värdet är 0kr idag. Den har rullat snart 17000mil och fungerar perfekt förutom att avgasröret börjar ledsna.
 
E
Skrivet av: bernhard

ett bra tips när det gäller bilar spara ihop pengar först sen köper du bil då slipper du ränta och sådan skit .
 
E
Skrivet av: Flamman

Om man vill veta vad en ny bil minskar i värde, är det bara att jämföra vad motsvarande modell som är X antal år gammal kostar. Om X antal år är din idag nya bil värd ungefär lika mycket.
En ny Volvo V70 i relativt enkelt utförande kostar idag ca 300 000, en 5 år gammal V70 ca 150 000.
 
G
Vill man åka stort och komfortabelt men ändå billigt köper man såklart en begagnad bil!
Försäkring skatt och bensinförbrukning har alla försumbar inverkan på milkostnaden, om man inte kör flera tusen mil förstås.
Även på en begbil är det värdetappet som med marginal är största kostnaden.
Här blir det lite jobbigt, för kör man "för lite" blir värdetappet per mil enormt då bilen också tappar värde med tiden!

Folk som lägger in stora pengar för att byta till en "bil som inte drar så mycket" har aldrig räknat på sina kostnader, undantaget de som pendlar låångt förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.