E
Skrivet av: christian

varför skriva i kronor och inte i kwh när det gäller förbrukning?
 
E
Skrivet av: Magnus

Skulle vara intressant att se fördelningen i olika uppvärmnings typer. och förbrukning en istället för kronor och ören
 
E
Skrivet av: Morgan

Det är kr som räknas. Ska man räkna med kWh och tex har borrhål måste man också räkna på den energin som tas från borrhålet. Annars har man helt struntat i husets klimatksal.
Du kan bygga en fantasktisk avancerad bergvärmelösning med FTX och solvärmepaneler sommartid och på så sätt köpa lite "kWh". Men dessa kWh blir mycket, mycket dyra....
 
E
Skrivet av: Erik

Jag är inte alls brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen. Finns jättemånga "vet bäst" på byggahus.se.
Dessutom finns det en uppsjö med Lobbyister från värmepumpsbranchen som helt dömmer ut fjärrvärme. Detta trots att fjärrvärme oftast är den billigaste uppvärmningsformen om man ser till både drift, underhåll, investering samt reinvestering.
Till det kommer en uppsjö med mjuka värden som talar för fjärrvärmen som tex obegränsat med varmvatten, trygghet, bekvämt, miljömässigt.
Med det vill jag inte säga att fjärrvärme alltid är billigast, för det är den nog inte.
 
E
Skrivet av: Erik

Jag menar givetivs att jag inte är brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen PÅ byggahus.se. Inte att det är den vanligaste lösningen. Den vanligaste lösningen är eluppvärmt dit värmepumparna tillhör.
Det man också ska tänka på är att byggahus.se går man till när man behöver hjälp. De som har fjärrvärme diskuterar inte det på byggahus.se tror jag. Man behöver ingen hjälp där eftersom det mer eller mindre är underhållsfritt.
 
E
Skrivet av: beda

Erik, så du menar att det enda som diskuteras på byggahus är problem med värmen? Är värmen det enda man behöver hjälp med? Eller varför skulle det annars inte finnas fjärrvärmemänniskor här?
Eller vad ville du ha sagt?
 
E
Skrivet av: Fredrik Rutgersson

Fjärrvärme är ingen bra affär för villor för det är för dyrt att dra rören om man inte har något stor industri med mycket spillvärme i närheten......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.