E
Skrivet av: Linus

Det är väl inte så konstigt. Kanske handlar det om att folk hellre vill ha en långsam men stadigt utvecklande fastighetsmarknad än en som ökar tokmycket i 5 år till och sedan kraschar fullständigt.
 
E
Skrivet av: Nimajneb

Hur kan man göra en analys av detta utan att veta hur bostadssituationen resp lånegraden ser ut hos dom svarande?
Om underlaget är representativt så bor ung:
50% i villa
35% i hyresrätt
15% i Bostadsrätt

Bara med den bakgrunden så lär man svara efter sin egen situation.
Om man dessutom lägger på belåningsgraden för Villa o Br innehavarna så blir det även där en annan syn.
Tredje bakgrundsvinklingen blir ju dom som planerar att köpa ny bostad, är dom begränsade av lånetak o amorteringskrav när det gäller att uppfylla sina drömmar.

Vill man däremot i politiskt syfte känna av opinionen så kanske det räcker med dessa beskrivna %-satser.
 
E
Skrivet av: Lövborgen

Tveksam till att det har betydelse var man bor. Skulder ska betalas. Jag har bott i hyresrätt, sen villa, sen hyresrätt, sen villa, sen hyresrätt och nu bostadsrätt. Hela tiden har jag ansett att lån ska man amortera på och det har jag också gjort hela tiden. Amorterar man så blir man att äga större och större andel själv. Ränteavdraget är 30% och 70% av räntan får man betala själv, varje amorterad krona minskar min kostnad. Amorterar jag i skaplig takt så skapas också utrymme för att låna upp och jag behöver renovera. Dessutom får jag behålla mer av försäljningssumman den dag jag eventuellt vill sälja.
 
E
Skrivet av: ninja

tycker att det borde finnas amorteringskrav på bostad som ställs i proportion till värdet på huset och att alla lån läggs på maximalt 30år
sen ska det svida rejält om man inte har haft pengarna till kontantinsatts så där tycker jag personligen att återbetalningstiden ska hållas riktigt kort.
detta tror jag kommer hålla bostadsmarknaden frisk med än värdeökning som står sig.
 
E
Skrivet av: Oldboy

Som man frågar får man svar. Det är därför det har stor betydelse vem som frågar, och vilken agenda den/de har.

Det är tyvärr regel i dagens snuttifierade s k nyhetsbevakning att inga svar ges, endast braskande rubriker. Det ger värdelöst vetande en ny dimension.

I min värld finns inte koncepten amorteringsfrihet och inget bolånetak. Med dem känns det som att bostadsmarknaden har gjorts om till något som påminner om pyramidspel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.