Det finns ett par saker du kan göra för att garantera att du är nöjd med ditt tv-köp i många år framöver.

Du kan läsa artikeln här: Välja modell när du köper tv
 
E
Skrivet av: ion

DVBT2 är ett måste.
 
E
Skrivet av: BMWOrca

DVBT2 är inte alls ett måste, bara om man har behov av marksänd TV.

Vill man ha stöd för digitala sändningar med kort för avkodning är det viktigt att man kontrollerar så det är godkänt av leverantören annars har man ingen garanti för att det fungerar.

Antal och typ av anslutningar är också viktigt. Har man en surroundförstärkare som switch räcker det med en hdmi men det skadar aldrig med flera. Komponent och komposit kan vara bra om man vill koppla äldre spelare och tv-spel.

Passiv 3d som är som på bio är bättre än aktiv 3d som har dyra glasögon, kräver laddning och kan leda till huvudvärk p.g.a. flimmer. På t.ex. Ebay kan man köpa billiga passiva glasögon, även av typen clip-on för de som redan bär glasögon.

SmartTV är för övrigt överskattat. En HTPC är alltid bättre.
 
E
Skrivet av: ion

Sant, men för mig är det ett måste, har varken boxer,sat,kabel eller internet-tv
 
E
Skrivet av: nanowire

"SmartTV är för övrigt överskattat. En HTPC är alltid bättre."
@BMWOrca
Det beror på vilken definition av bättre man använder.
En klar fördel för smartTV är att det blir en mindre pryl vid tv:n samt en mindre fjärrkontroll. En smartTV som har t.ex. en app för Plex kan ansluta till en NAS och då få mycket av HTPC-funktionen.
 
E
Skrivet av: Johan

"SmartTV är för övrigt överskattat. En HTPC är alltid bättre." Oj, vilken fin generalisering. En HTPC är förmodligen helt överflödig för de allra flesta.
 
E
Skrivet av: enolf

En väldigt korrekt generalisering. Det finns väldigt lite som är "smart" i de apparaterna. Provade en sprillans ny Samsung, och webläsaren är ju sämre än den i min telefon!
 
E
Skrivet av: Johan

3D är helt värdelöst och en teknik som inte kommer finnas speciellt länge. Tittar man på nyheterna och alla "coola funktioner" som alla tillverkare visar på de stora mässorna, då var det fullt med 3D förra året och året innan, i år är det ingen som visar något med 3D. Jag tror hypen är över så man borde satsa på en bra HD TV och skippa 3D effekterna. Vill man se 3D kan man gå på bio då det ger en bättre upplevelse på en riktigt stor skärm.
 
E
Skrivet av: BMWOrca

3D fungerar helt OK, nackdelen är att man tappar halva upplösningen så bilden blir 960*1080 per öga istället för 1920*1080. Alla 4K-apparater listade på Prisjakt har stöd för 3D så när 4K blir vardagsmat kommer bilden i 3D vara bättre än idag.

Det största problemet är att filmerna generellt är dyrare än samma film i 2D och att utbudet är i minsta laget. Det blir lätt en hönan och ägget-problematik.

SmartTV är överskattat även om grundidén är bra. Streaming fungerar mer eller mindre OK men vad är poängen med att köra t.ex. Skype eller Facebook på sin TV och använda den vanliga fjärrkontrollen till att skriva?

Då har jag hellre en liten dator baserad på mini-ITX som kör XBMC med ett Logitech DiNovo Mini tangentbord till att styra.
 
E
Skrivet av: Gäst

OJ! Undrar om inte den här diskussionen skall hålla sig till andra hifi-forum och inte runt snickare och hemmartrixande rörmokare för här va de inte mycket som stämde!
 
E
Skrivet av: ingimarsson

Står för min åsikt, glömde namn!
 
E
Skrivet av: ion

Verkar inte som det är inne med tv längre. Kanske tid att satsa på stor bildskärm, bredbandstv och allehanda märkliga prylar, finns det nåt till lukt också, hade varit toppen till matprogrammen.
 
E
Skrivet av: Dann Wästfelt

Eftersom det handlar om smak o tycke är detta ett ämne som kan tjafsas om i evigheter. Av vår familjs tv apparater är det bara en enda som är kopplad till antenn resten tjänstgör so. Skärmar till plex spelare och en filserver servar allihop med de serier och program familjen följer. Idag finns inget behov alls av traditionella tv sändningar. Fördelarna är för många för att räkna ut. Detta är dock ingenting jag tror att gemene man orkar med att sätta upp, har tagit mig ett bra tag att optimera allt med transcodning med mera till surfplattor med mera. Men jag är mer än nöjd. Smarttv känns för mig ytterst begränsat och är inget för mig.
 
E
Skrivet av: Gunnar @Prylkoll.se

Just idag fjärde kvartalet 2013 är en ganska olämplig tid att köpa ny teve. Såväl 4K/UHD-upplösning som därtill hörande HDMI 2.0 är på väg in till rimliga priser. Redan till våren kommer du att kunna köpa en teve med avsevärt längre funktionsmässig livslängd än vad du gör idag.
 
E
Skrivet av: Pelpet

Svt sänder TVB-T2 sändningar i HD och 5.1-ljud idag, men kan en TV-apparat skicka ut 5.1-ljud på toslink (digital optisk) ut eller på HDMI Audio Return Channel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.