Bostadsannonserna säljer drömmar och det är lätt att tro att lyckan finns i ett nytt hus. Men stämmer det?

Du kan läsa artikeln här: Blir det bättre om du flyttar?
 
E
Skrivet av: Eric

Det blir i alla fall bättre om man har ruttna grannar...
 
E
Skrivet av: falkn

Det ligger nog mycket sanning i detta. Däremot ska man ju inte förringa glädjen i processen att byta hem eller planera sitt nya hus eller för den delen renovering. Jag tror att många här på Byggahus renoverar och har en massa projekt för att de tycker att det är kul. Att resultatet ökar standarden kanske bara är en bonus?
 
E
Skrivet av: Christoffer

Dagens skratt: "i den tömda tamburen står nu fyra par gummistövlar av märket Hunter på rad."

På vilket sätt påverkar det husets värde? :p
Jag tänkte mest att om jag ska flytta in i ett hus så vill ju jag att det är tomt, inte att det står märkesstövlar i farstun eller ligger en massa dricka i kylskåpet.
 
E
Skrivet av: Jimmy Luhanka

"Men stämmer det, blir vi lyckligare av en större bostad eller ett bättre läge?"

En väldigt intressant fråga! Många svarar nog ja innan de får reda på svaret. Mitt svar är delvis. Det är med läget på huset stämde inte på mig, tog mig 5 år att inse det, större yta blev jag gladare för. Min/ vår resa började alltså med ett hus i attraktivt villaområde pris: ca~18k/ kvm till att sälja för att köpa ny villa i prisklass 10k/ kvm. Beslutet om att flytta hade inget med det ekonomiska att göra. Det där med att bo på "bra läge" är för mig en fasad vissa behöver i sitt välbefinnande, för att det var prio ett.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi bodde i ett lagom stort hus i ett fantastiskt område. Drömmen om att få rita och bygga nytt fanns hela tiden och 2012 gjorde vi det. Vi bodde 16 månader i det stora fina huset med högt i tak o stora ytor med öppen planlösning på 180 kvm. Sedan i augusti bor vi på 108 kvm i ett renoveringsobjekt från 1957 i vårt gamla område - det är det bästa vi gjort!
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Anonym:
Fick ni betala dyrt för "lyckoexperimentet"?
Eller gick det ihop ekonomiskt?
 
E
Skrivet av: Nicklas

Att ha ett ordnat liv ekonomiskt och socialt är nyckeln för mig. Att snåla under ett halvår och spara en buffert för att efter det känna ekonomisk säkerhet sänker stressnivån, gör att man kan slappna av och njuta.
 
E
Skrivet av: Pelpet

Jag blir lyckligare av att ha ett hem som stödjer min livsstil och underlättar för mig att utöva mina intressen. För 2 år sedan så bodde jag i en fin lägenhet på stan, och nu bor jag i ett kedjehus 500 meter från en av sveriges bästa sportanläggningar. För mig, som gillar att träna, åka skidor, cykla, hålla på och pula och bygga saker efter egna idéer och sitta på altanen under infravärmen med ett glas vin så är det ett ordentligt lyft.

Jag drömmer också om att bygga ett stort, fint, hus fast då är det för att bygga ett hem som är perfekt anpassat efter min livsstil. Ett enormt garage för bilen, alla cyklar, skidor och verktyg, vallaplats med dragskåp mm. Ett klädhanteringssystem som minimerar tiden för klädvård, en mängd mer eller mindre nödvändiga teknikinstallationer, en stor trädgård helt anpassad efter robotiserad trädgårdsskötsel, massor av flexibel och strukturerad förvaring, extremt lättstädat och massor av dagsljus, ett torn och givetvis i ett bra läge nära stad och sportområden. Jag kommer nog att behöva omkring 6-8 miljoner, och sedan får jag vänta på att kunna köpa ett eftersatt ruckel i rätt område som jag kan riva och ersätta med min "grand design".
 
E
Skrivet av: Falubo

Anonym som byggde nytt i raden ovanför. Svar på om vi gick runt ekonomiskt? Ja, i stort sett men ingen vinst, men det gör ingenting...vi älskar att vara tillbaka "hemma"
 
E
Skrivet av: Falubo

Pelpet? Jag undrar om vi inte bor i samma område? Under hoppbackarna. :)
 
E
Skrivet av: Eric R

Det är ju alltid frågan: Vill jag bo supertrendigt med "öppen planlösning" kök med tratt över spisen, köksö, allt i maskinväg i kebabrostfritt och resten av kåken i vitt, vitt, vitt, vitt..
Eller vill jag ha "ett hem"? med bekväma möbler, bokhyllor med böcker ( såna man läser på papper..), dumburken för statsTV ståendes i ett avsides rum i källaren.etc.
Det är frågan...
 
E
Skrivet av: Pelpet

Jo det gör vi Anonym, typ 200 meter från varandra :)
 
E
Skrivet av: Peter

En kall pilsner gör mig lyckig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.