Familjen Eriksson har själva lagt solcellstak på carporten. Taket både levererar el till familjen och ut på elnätet till försäljning, samtidigt som det är transparent och därför släpper in mycket dagsljus. I slutändan blev det billigare än ett vanligt tak.


Du kan läsa artikeln här: Fönstertaket som ger el
 
E
Skrivet av: Berra

njaaa.... "fönstertak" skulle jag nog inte kalla det, hellre "solcellstak" "solel-tak" "solpanel-tak" eller vad som helst som betyder det som det är.

Men i övrigt grymt projekt!
 
E
Skrivet av: Gäst

grymt roligt att läsa om och synnerligen inspirerande. Vi behöver fler Lars-Erik här i världen. Detta får en ju att tro att priserna på solceller kommer att sjunka inom kort, det är lovande.
 
E
Skrivet av: Locke

"Från början tänkte han därför dra igång värmepumpen i slutet av året och jämna ut behov kontra produktion."

...hahaha - bara i Sverige. Hur vore det om politikerasen visade att de menade allvar med allt miljösnack och såg till så att det fanns ett rimligt takbelopp i stället. Det är ju vansinne att behöva bränna bort en massa energi för att det skall gå plus minus noll...
 
E
Skrivet av: hek

Kul projekt Lars-Erik!
 
E
Skrivet av: Simo

Härligt, riktigt avis blir man!!!
 
E
Skrivet av: Tinge

Alla hyllningar får mig att trilla av stolen. Först en subvention för installationen sedan sälja till ett riktigt överpris. Ett nytt garagetak som andra skattebetalarem och elkunder betalar. Hurra hurra hurra vi har hittat lösningen på energiproduktionen. God natt!
 
E
Skrivet av: Sten

Du var mig en sur typ. Stimulansmedel för att få igång alternativ energi är bra i min värld.

Ställ väckaren så du vaknar upp.
 
E
Skrivet av: Calle

Hej!
Vad heter leverantören av de byggnadsintegrerade solcellerna (BIPV)?
Ett grymt exempel på modern teknik som är både ekonomiskt och miljövänlig!
 
E
Skrivet av: Lars-Erik

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! De värmer.
Jag vet inte om det var otydligt, men själva vitsen med anläggningen är ju att använda strömmen själv (det lönar sej bättre), och då är elbilen en perfekt buffert som kan svälja stora mängder el när jag har överskott.

Calle:
Jag har köpt panelerna av ett företag i Kina som heter Blue Carbon Technology Inc . http://www.bluecarbontech.com/en/index.asp (som jag hittade på alibaba.com som i sin tur är en samlingportal för hur mycket grejer som helst.... där hittar man även liknande paneler från andra tillverkare. Sök på BIPV i deras sökruta).

sunny@bluecarbontech.com har jag haft kontakt med där, och hon har varit lätt att samarbeta med.

Som vanligt när det gäller Kinesiska websidor är produktinformationen knapphändig. Man får fråga specifika saker i mail.

Länken på Alibaba till just mina paneler är http://www.alibaba.com/product-gs/57...olar_roof.html

Det är en del pyssel att göra affärer med ett Kinesiskt företag, om man inte handlat av dom förut (Scam-sökning, produktuppgifter, fraktföretag mm). Inget svårt, men lite tidsödande.
Men har man bara tid så kan det vara ganska stimulerande att genomföra en importaffär. Om man beställer sjöfrakt (mycket billigare än flygfrakt, men tar en och en halv månad) direkt av kineserna ska man veta att det tillkommer hamnavgifter från det Svenska speditionsbolag som lyfter panelerna av båten (ca 2000:).
För dessa paneler beställde jag frakt av ett svenskt fraktbolag: Terminus Spedition & Transport AB i Göteborg. Dom fraktar även åt privatpersoner. Dom är vana att synka med Kineserna och det hela funkade otroligt smidigt. Dom fixade även frakten hem till mej.
 
E
Skrivet av: Lars-Erik

Ja, men de frågade faktiskt först. Jag tyckte att de skött sej så pass bra att jag inte ville neka. Lite rart, om än malplacerat, med Falurött och vita knutar bland allt kinesiskt.
 
E
Skrivet av: Robert

Hur många kWh/år producerar du med din anläggning Lars-Erik. Enligt vad jag förstår är den överdimensionerad gentemot din bostads elförbrukning genom att du behöver ladda din elbil för att uppnå nollsummesituationen.
 
E
Skrivet av: Anders

Skulle vara försiktig att köpa från det där företaget. Det finns hur många seriösa solcellstillverkare/leverantörer som helst. Bättre att köpa av ngn av dem och få ut bättre effekt och längre livslängd på panelerna. Det klart Lars-Erik kan ha tur och dessa paneler kommer hålla ett tag?? Jag skulle säga att det är bäst att köpa via svenska leverantörer med verkliga garantier.
 
E
Skrivet av: Lars-Erik

Robert:
Jag får ca 2000kWh per år från denna anläggning. I fjol något färre, i år ser det ut att bli något fler. Jag eldar med ved, och barnen har flyttat för länge sedan så fjolårets förbrukning blev så pass låg som 1765 kWh. Dessutom har jag, som det står i artikeln, ytterligare en solelanläggning där jag lagrar energin i batterier. Den driver, förutom frugans alla växtbelysningar (egenbyggda med powerLED´s), trädgårds och ytterbelysning (också powerLED´s), inomhusbelysning, dator, larm, mm.
I samband med elbilsköpet installerade jag ytterligare en en solelanläggning som täcker hushållets förbrukning, så att elbilen skulle få carportens solelanläggning för sej själv. Jag ser nu i efterhand att denna blev lite för stor (2,5 kW). Så nu ligger jag 400 kWh plus. Men det går kanske jämt upp om gråvädret fortsätter året ut, och jag åker mycket bil (jag kommer ca 290 mil på 400kWh).

Anders:
Jag hade nog köpt av ett svenskt företag om det hade funnits något att köpa dessa paneler ifrån (BIPV)., Men det fanns det inte och jag ångrar inte mitt Kina-köp.
Jag tror inte att det finns något svenskt företag idag heller som säljer denna typ av paneler (som bildar ett vattentätt tak). Rätta mej om jag har fel.
Faktum är att jag för tre månader sedan köpte svensktillverkade paneler från Swemodule i Glava (de jag nämner i slutet av kommentaren till Robert). Jag köpte deras C-moduler (andrasortering, utan fabriksgaranti) och gav totalt 14950:- för 10 paneler á 250W. Förstasortering hade kostat ca 30 000:-.
De är verkligen småsaker panelerna blivit andrasorterade för (på några finns det ett litet, litet skräp innanför glaset, på några är cellernas rader inte riktigt parallella, på någon är den plast som täcker baksidan lite veckad i ett hörn, osv.) Alla celler är fabriks-mätta och man får protokoll på varje panel. Mina gav mellan 255 och 262 Watt styck.
Rent estetiskt är Kina-panelerna betydligt mer tilltalande. Dessutom är de ju regntäta och kraftigare byggda i profilerna, så jag är inte orolig för snölaster där. De var också betydligt mer lättmonterade (men de var ju också gjorda för att läggas som tak).
Måttnogranheten och transportförpackningen var bättre på de svenska panelerna, och jag fick som sagt också protokoll på varje svensk panel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.